Hei, kuka siellä!
Digitaalisten yhteydenpitomenetelmien kehittyessä on entistä helpompaa olla yhteydessä henkilöihin, jotka eivät asu välittömässä läheisyydessä tai joihin olisi muutoin haastavaa olla yhteydessä. Puhelimet, tabletit, koneet ja verkkoyhteydet siirtävät kuvaa ja ääntä maapallon toiselle puolelle reaaliajassa.
Sanoita ruudulla näkyviä tunteita
Vauvan ja taaperon osallistuminen videovälitteiseen puheluun voi olla pienelle lapselle luonteva kosketus ihmisiin, joiden luokse ei juuri nyt pääse, mutta joiden ilmeet ja eleet lapsi näkee kuulemansa äänen lisäksi. Puheluun osallistujien kasvojen näkeminen tekee osallistavasta puhelusta lapselle mielekkäämpää kuin pelkän äänen kuuleminen. Jo pieni vauva harjoittelee tunnetaitoja tunnistaessaan kasvojen ilmeitä ja äänenpainojen tunneviestejä. Videopuhelujenkin aikana on hyvä sanoittaa lapselle ruudulla näkyvien ihmisten tunteita, olipa sitten kyse siitä, että mummi itkee, koska ikävöi tai serkku riemuitsee nähdessään taaperon. Myös vanhemman omat tunteet puhelujen aikana on hyvä sanottaa lapselle.
Kun lapsi osallistuu
Osallistavat videopuhelut on hyvä toteuttaa lapsen ehdoilla, eikä lasta ole syytä pakottaa tai painostaa puheluihin. Usein pienen lapsen keskittymiskyky ja kiinnostus videopuheluun voi olla hyvin lyhyt. Videopuhelun voi toteuttaa myös niin, että kuvayhteys ja kaiutin avataan etäämmälle asetettuun laitteeseen, jotta puheluun osallistujat voivat seurata ja kommentoida lapsen touhuja, vaikka eivät fyysisesti olekaan läsnä.
Monipuolinen videoyhteys
Reaaliaikaisen videokuvayhteyden avulla on mahdollista saada toisaalla asuva tai tilapäisesti toisaalla oleva vanhempi mukaan lapsen arkisiin hetkiin. Sen avulla voi järjestää yhteispalaverin vaikkapa neuvolan tai päivähoidon kanssa. Videoyhteyden avulla on mahdollista vaihtaa aktiivisesti tietoa kaikkien lapsen hoitoon ja kasvatukseen osallistuvien kesken.