Paluu vaikeaan hetkeen
Kurssi sisältää videoita YouTubesta. Videot näkyvät vain, jos hyväksyt markkinointievästeet. Pääset muokkaamaan evästesuostumustasi tästä linkistä avautuvalla sivulla. Valitse sivun keskikohdasta tekstilinkki Muokkaa hyväksyntääsi ja rastita avautuvasta näkymästä Markkinointievästeet. Klikkaa sitten Salli valinta. Lue lisää tietosuojaselosteestamme.
Tehtävä
1. Lukekaa ensin Mintun ja Sampon keskustelu. Tässä jaksossa Sampo ja Minttu eivät esiinny videolla.
Kielteinen kehä
On uudenvuodenaatto. Sampon ja Mintun tyttärellä, Astalla, on nielutulehdus. Asta on saanut siihen lääkäristä antibioottikuurin ensimmäistä kertaa elämässään. Sampon vanhemmat ovat kyläilemässä. Asta on ollut isovanhempien kanssa ulkoilemassa. Kun Minttu tulee kotiin, hän huomaa, että Astan kasvoilla on ihottumaa. Minttu huolestuu. Hän kertoo Sampolle, että Asta on saanut allergisen reaktion ja hänet on heti vietävä päivystykseen.
Sampo: Nytkö? Oletko tosissasi? Minusta Asta on ihan kunnossa. Yritä nyt rauhoittua. Minusta hän näyttää ihan hyvältä. Astahan juoksentelee täällä ihan tyytyväisen oloisena. Ei tästä kannata hätääntyä. Astalla on vain pari näppyä naamassa. Ei se sen kummempaa ole. Menee varmasti ohi.
Minttu: Ei, kuuntele nyt! Minä tiedän, miltä tämä näyttää! Tuollainen reaktio voi olla vaarallinen!
Sampo: Pysytään nyt rauhallisina ja mietitään tätä. Lääkäriin ei ole helppo päästä uudenvuodenaattona. Päivystyksessä on pitkä jono. Minusta sinä riehaannut nyt ihan tyhjästä.
Minttu: Sinä et nyt kuuntele minua ollenkaan. Tässä sitä taas ollaan. Sinä mitätöit minun huoleni ja suhtaudut minuun kuin olisin hullu. Mikä sinua vaivaa? Etkö välitä yhtään siitä, että Asta voi olla tosi sairas? Sinun pitäisi olla tässä tukenani, mutta siihen sinä et pysty.
Sampo: Mitä sinä tarkoitat? Tuo on naurettavaa. Sinä teet kärpäsestä härkäsen. Älä ole typerä. Minusta meidän pitää nyt rauhoittua ja seurata tilannetta kaikessa rauhassa. (kääntyy lähteäkseen huoneesta).
Minttu: (Kovemmalla äänellä) Se, miltä minusta tuntuu, ei ole vai mitään! Niinkö?
Sampo: Sinä olet nyt ihan kohtuuton ja heittäydyt hysteeriseksi.
Minttu: En suostu väittelemään kanssasi. Soitan sinne päivystykseen (kääntyy lähteäkseen soittamaan).
Kielteisen kehän pysäyttäminen
Sampo: (Hengittää syvään ja kääntyy Mintun puoleen) Odota vähän Minttu. Minusta tuntuu, että olemme joutuneet taas kehälle, kuten meille aina välillä käy.
Minttu: (Palaa huoneeseen ja katsoo Sampoon) Minusta ei vain ole oikein, että sinä aina… (Hetken hiljaisuus ja sitten rauhallisemmalla äänellä) Okei, olet oikeassa. Olemme taas lähtemässä kehälle. Minusta tuntuu, että sinä vähättelet minua ja minä raivostun. Sitten sanot, että olen hysteerinen ja kohtuuton. Ja minä suutun ja syytän takaisin.
Sampo: Se alkaa aina niin nopeasti. Mutta nyt alan jo vähän tunnistaa kun se tapahtuu. Tunnen mahassani sellaisen tunteen kuin vajoaisin jonnekin. Minä pidän tiukemmin kiinni omasta kannastani, ja sinä ahdistut lisää.
Minttu: Kuulin sinun vähättelevän huoltani ja se on minulle punainen vaate. Yritän saada sinut reagoimaan edes jotenkin. Haluan tulla kuulluksi.
Sampo: Ehkä minä en aina kuuntele sinua riittävästi. Minä puolustaudun, vetäydyn ja ärsyynnyn, kun reagoit vahvasti. Ymmärrän, että olet kovasti huolissasi Astasta. Soitetaan sinne päivystykseen ja varmistetaan, ettei Astalla ole hätää.
Minttu: Sampo, minua oikeasti pelottaa, että se on jotain vakavaa.
Sampo: Kysytään sieltä päivystyksestä, miten kannattaisi toimia.
Yhteys
Sampo: Hoitaja sanoi, että pääsemme lääkäriin parin tunnin sisällä. Astan ihottuma ei näytä pahentuneen. Miten sinä voit, Minttu? Onneksi tultiin tänne varmuuden vuoksi. En tainnut kuunnella sinua kotona. Huomaan, että minun on vaikea kuunnella, jos kuulen äänestäsi, että olet pettynyt ja vihainen. Nytkin ajattelin, että minun olisi pitänyt huomata näppylät. Pelkäsin, että syytät minua siitä.
Minttu: Niin, se on sinun herkkä kohtasi. Ihan kuten minun on siinä, että minua ei otettaisi vakavasti ja kuunneltaisi. Ja sitten alan puhua sinulle syyttävästi ja opettavaan sävyyn. Mutta nyt minulla on paljon rauhallisempi olo. Tuntuu, että sinä kuuntelet. En olisi halunnut hoitaa tätä sairaalareissua yksin.
Sampo: Ei sinun tarvitse olla yksin. Minä olen tässä sinun kanssasi. Käyn kysymässä hoitajilta, mikä on tilanne.
Hetken kuluttua…
Sampo: Hoitaja sanoi, ettei meidän tarvitse jäädä odottamaan lääkäriä. Hän sanoi, että lääkäri vaihtaa Astalle toisen antibiootin. Voimme mennä kotiin ja taas palata, jos tilanne pahenee. Sopiiko se?
Minttu: Se on varmaan järkevintä. On muuten parempi olo, kun onnistuttiin pysäyttämään tämä alkava riita.
Sampo: Oletko vielä huolissasi Astasta?
Minttu: En ole. Toivon, että kuuntelet huoliani, varsinkin kun ne koskevat lapsia.
Sampo: Yritän muistaa, että se on sinulle tärkeää. Minullakin on helpottunut olo, kun emme joudu viettämään uudenvuodenaattoa riidoissa.
2. Etsikää Sampon ja Mintun keskustelusta kohdat, milloin jompikumpi heistä pystyy
- pysäyttämään kielteistä vuorovaikutuksen kehää
- ottamaan vastuun omasta osuudestaan kielteisen vuorovaikutuksen kehällä
- tunnistamaan tunteensa – sekä suojaavat (esim. ärsyyntyminen) että pehmeämmät tunteensa (esimerkiksi pelko)
- huomaamaan, millä tavalla he vaikuttavat kumppaninsa tunteisiin vuorovaikutuksen kehällä, jossa molemmat vaikuttavat toistensa reagointiin
- kysymään toisen tunteista aktiivisella ja tukea antavalla tavalla
- kertomaan omista pehmeämmistä tunteistaan
- huomaamaan, että he voivat olla yhdessä liittolaiset vaikeuksia vastaan
3. Palauttakaa mieleenne jokin mennyt tapahtuma, jossa olette joutuneet kielteiselle vuorovaikutuksen kehälle. Valitkaa tilanne, joka ei enää ole liian akuutti ja vaikea ongelma.
Huom! Yrittäkää yhdessä tarkastella tilannetta jälkikäteen kauempaa ja rauhallisesti. Älkää yrittäkö ratkaista kyseistä erimielisyyttä. Yrittäkää kuvata tilannetta kuin katsoisitte sitä kuvanauhalta ja selostaisitte, mitä siinä tapahtuu. Jos olette vaarassa joutua kielteiselle kehälle tehtävää tehdessä, pysäyttäkää tilanne: ”Huomaatko, joudumme helposti kielteiselle kehälle. Ei mennä sinne nyt”.
4. Löytyykö Sampon ja Mintun käyttämistä keinoista sellaisia, joita olisitte voineet tehdä ja jotka olisivat saattaneet rauhoittaa tilannetta ja estää ajautumisen kielteiselle kehälle?
5. Missä kohdissa ja minkälaisin sanoin olisitte voineet pysäyttää kielteistä kehää?
6. Millaisin sanoin olisit voinut ottaa vastuuta omasta osuudestasi kehällä?
Tarkastele, miten vaikutit käyttäytymiselläsi kumppanisi käyttäytymiseen. Esimerkiksi: ”Aloin huutaa sinulle. Se työnsi sinut vetätymään”.
7. Millaisin sanoin olisit voinut kertoa suojaavista ja pehmeämmistä tunteistasi?
Esimerkiksi: ”Olin päälle päin turhautunut. Sisimmässäni tunsin itseni surulliseksi, kun jouduimme taas tähän tilanteeseen”.
Miten kielteinen kehä pysäytetään?
- Tunnistetaan kielteinen kehä. Opetellaan toimimaan tietoisemmin kielteisen noidankehän katkaisemiseksi: “huomaatko, olemme taas kehällä, joka ei vie meitä minnekään. Ei mennä sille uralle nyt.”
- Molemmat ottavat vastuun toiminnastaan, jolla vetävät toista kielteiselle kehälle.
- Molemmat tunnistavat omat tunteensa kehällä.
- Opetellaan ymmärtämään, miten omalla toiminnalla vaikutetaan toisen tunteisiin.
- Kysytään kumppanin tunteista aktiivisella ja tukea antavalla tavalla.
- Kerrotaan haavoittuvista tunteista.
- Ajatellaan vuorovaikutuksen kielteistä kehää yhteisenä vihollisena, jota vastaan kamppaillaan. Oma kumppani ei ole vihollinen!