Nettikiusaaminen satuttaa
Nettikiusaamista ovat esimerkiksi ilkeät viestit, valheen tai toisen yksityisyyttä loukkaavan tiedon tai kuvien levittäminen ilman asianomaisen lupaa, someyhteisöjen ulkopuolelle jättäminen sekä toisena ihmisenä esiintyminen (identiteettivarkaus). Nettikiusaaminen tuntuu lapsesta usein yhtä pahalta, ellei vielä pahemmalta kuin esimerkiksi koulukiusaaminen, joten kaikkeen kiusaamiseen on aina suhtauduttava vakavasti.
Nettikiusaamista voi tapahtua missä tahansa sosiaalisen median alustoilla ja sovelluksissa. Sosiaalisen median kautta loukkaava ja asiaton toiminta ja tietojen levittäminen saattavat tavoittaa laajojakin yleisöjä. Myös koulukiusaaminen kulkeutuu digilaitteiden välityksellä usein vielä vapaa-ajallekin koulun ulkopuolelle ja toisaalta netissä alkanut kiusaaminen voi jatkua kasvokkain koulussa.
Nettikiusaamiseen liittyy läheisesti myös termi someloukkaus. Sillä tarkoitetaan toimintaa, joka aiheuttaa kielteisiä tunteita loukkauksen kohteessa. Loukkaus voi olla esimerkiksi kuvien tai tietojen julkaiseminen ja levittäminen ilman lupaa sekä loukkauksen kohteena olevana ihmisenä esiintyminen. Loukatuksi tulleen ei kannata lähteä kostamaan asiaa, vaan ennemmin kertoa loukkauksesta eteenpäin ja säilyttää kaikki materiaali todistusaineistona. Someturvan sivuilla voit testata, täyttääkö loukkaus rikoksen kriteerit.
Nettikiusaamiseen täytyy puuttua
Tehtävä 22
Mistä kiusaamisen tunnistaa?
1) Keskustelkaa lapsen kanssa yhdessä kanssa siitä, missä yhteisöissä hän viettää aikaa. Onko hän kohdannut tai nähnyt niissä ikäviä tilanteita? Minkälaisia?
2) Entä mitä nettikiusaaminen lapsen mielestä on ja miten se eroaa vaikkapa koulukiusaamisesta? Mistä lapsi voi tietää, onko hän saattanut kiusata jotakuta? Minkälaisia ajatuksia lapsella on siitä, miten nettikiusaamiseen pitäisi puuttua?
Huomaa, että joskus lapsen voi olla vaikeaa sanoa suoraan, jos hän on itse joutunut kiusaamisen kohteeksi. Keskustelua voi myös ohjata siihen suuntaan, että lapsi kertoo jostakin tilanteesta “kaverille tapahtuneena”.