Vaikuttavat mainokset ja viehättävä media
Tässä kokonaisuudessa pohditaan, miten ja miksi ihmisiin vaikutetaan digitaalisessa mediassa esimerkiksi mainosten avulla.
jakso 1
Klik, klik, bling! Mikä sovellus saa sinun huomiosi?
jakso 2
Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?
jakso 3
Lapsille suunnattuja mainoksia ei aina tunnista mainoksiksi
Vaikuttamisyrityksiä voi tunnistaa paremmin, kun ymmärtää digitaalisen median toimintalogiikkaa. Median vaikuttamisyritykset voivat jäädä lapsilta piiloon, joten niistä on tärkeää käydä keskustelua jo pienestä pitäen.
Lapsella on kuitenkin oikeus saada tietoa esimerkiksi television, radion, lehtien ja netin välityksellä. Samanaikaisesti lasta on myös suojeltava hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta materiaalilta. Parhaiten se onnistuu, kun aikuiset itsekin ymmärtävät, mikä merkitys ja vaikutus monenlaisilla mediasisällöillä on.
Oliko tästä sinulle apua?
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Kumppanuusvanhemmuus-chat
Kumppanuusvanhemmuus on suunniteltua ja jaettua vanhemmuutta, jossa vähintään kaksi henkilöä ilman keskinäistä romanttista rakkaussuhdetta...
Perhevapaiden jakaminen ja raha
Vuonna 2022 toteutunut perhevapaauudistus mahdollisti aiempaa joustavamman vanhempainvapaiden jakamisen. Videolla käydään läpi vapaiden ja niiden...
Ruokakasvatus perheessä (selkeällä suomen kielellä ja tekstitettynä)
Marttaliiton asiantuntija Päivi Kaipainen ja Ruokakasvatusyhdistys Ruukun asiantuntija Henriikka Jussila antavat vinkkejä ruokakasvatukseen...