![](https://www.hyvakysymys.fi/uploads/2020/01/8d292a34-nelja-tyttoa-istumassa-penkilla-puhelimet-kadessa.jpg)
Vaikuttavat mainokset ja viehättävä media
Tässä kokonaisuudessa pohditaan, miten ja miksi ihmisiin vaikutetaan digitaalisessa mediassa esimerkiksi mainosten avulla.
![](https://www.hyvakysymys.fi/uploads/2020/01/0132befb-lypuhelimen-naytto-jossa-nakyy-paljon-sovelluksia-300x300.jpg)
jakso 1
Klik, klik, bling! Mikä sovellus saa sinun huomiosi?
![Kuvassa on puhelimen näytöllä näkyvä Facebook-sovellus. Sovelluksen uutisvirrassa näkyy Pelastakaa Lasten mainos koulukirjatuesta.](https://www.hyvakysymys.fi/uploads/2019/11/0a123773-dsc2294-e1583524211617-300x143.jpg)
jakso 2
Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?
![](https://www.hyvakysymys.fi/uploads/2020/01/e1273db2-mies-ja-poika-pelaavat-digilaitteillaan-300x200.jpg)
jakso 3
Lapsille suunnattuja mainoksia ei aina tunnista mainoksiksi
Vaikuttamisyrityksiä voi tunnistaa paremmin, kun ymmärtää digitaalisen median toimintalogiikkaa. Median vaikuttamisyritykset voivat jäädä lapsilta piiloon, joten niistä on tärkeää käydä keskustelua jo pienestä pitäen.
Lapsella on kuitenkin oikeus saada tietoa esimerkiksi television, radion, lehtien ja netin välityksellä. Samanaikaisesti lasta on myös suojeltava hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta materiaalilta. Parhaiten se onnistuu, kun aikuiset itsekin ymmärtävät, mikä merkitys ja vaikutus monenlaisilla mediasisällöillä on.
Oliko tästä sinulle apua?
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Bonusvanhemmuus Chat 27.11.2024
Bonusvanhemmille suunnattu vertaisohjattu keskustelu uusperheellisyyden teemoista, paineista, ratkaisuista ja rakkaudesta.
Bonusvanhemmuus Chat 30.10.2024
Bonusvanhemmille suunnattu vertaisohjattu keskustelu uusperheellisyyden teemoista, paineista, ratkaisuista ja rakkaudesta.
Bonusvanhemmuus Chat 25.9.2024
Bonusvanhemmille suunnattu vertaisohjattu keskustelu uusperheellisyyden teemoista, paineista, ratkaisuista ja rakkaudesta.