Vaikuttavat mainokset ja viehättävä media
Tässä kokonaisuudessa pohditaan, miten ja miksi ihmisiin vaikutetaan digitaalisessa mediassa esimerkiksi mainosten avulla.
jakso 1
Klik, klik, bling! Mikä sovellus saa sinun huomiosi?
jakso 2
Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?
jakso 3
Lapsille suunnattuja mainoksia ei aina tunnista mainoksiksi
Vaikuttamisyrityksiä voi tunnistaa paremmin, kun ymmärtää digitaalisen median toimintalogiikkaa. Median vaikuttamisyritykset voivat jäädä lapsilta piiloon, joten niistä on tärkeää käydä keskustelua jo pienestä pitäen.
Lapsella on kuitenkin oikeus saada tietoa esimerkiksi television, radion, lehtien ja netin välityksellä. Samanaikaisesti lasta on myös suojeltava hänen hyvinvointinsa kannalta vahingolliselta materiaalilta. Parhaiten se onnistuu, kun aikuiset itsekin ymmärtävät, mikä merkitys ja vaikutus monenlaisilla mediasisällöillä on.
Oliko tästä sinulle apua?
Saatat olla kiinnostunut myös näistä
Perhepulma-chat alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten vanhemmille ja lasta odottaville
Väestöliiton asiantuntijan tarjoamaa keskustelutukea vanhemmuuteen, pari- ja perhesuhteisiin tai seksuaalisuuteen liittyvissä huolissa ja...
Perhepulma-chat alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten vanhemmille ja lasta odottaville
Väestöliiton asiantuntijan tarjoamaa keskustelutukea vanhemmuuteen, pari- ja perhesuhteisiin tai seksuaalisuuteen liittyvissä huolissa ja...
Perhepulma-chat alle 18-vuotiaiden lasten ja nuorten vanhemmille ja lasta odottaville
Väestöliiton asiantuntijan tarjoamaa keskustelutukea vanhemmuuteen, pari- ja perhesuhteisiin tai seksuaalisuuteen liittyvissä huolissa ja...