Klik, klik, bling! Mikä sovellus saa sinun huomiosi?
Ihmisen huomiokyvyn määrä on rajallinen ja yritykset käyvät ankaraa kilpailua siitä, kuka saa kaapattua siitä suurimman siivun – ja pidettyä sen itsellään. Huomiotalous on useiden miljardien eurojen suuruinen bisnes.
Sovelluskehittäjät pyrkivät luomaan sovelluksia, jotka vievät ihmisen huomion ja saavat hänet toimimaan toivomallaan tavalla. Uutisten klikkiotsikot kuuluvat samaan kategoriaan. Tavoitteena on muuttaa henkilön toimintaa, kulutuskäyttäytymistä ja tottumuksia niin, että ihminen huomaamattaan mahdollistaa näiden kehittäjien taloudellisen kasvun.
Sovellukset lisäävät aivojen mielihyvähormonien tuotantoa. Reagoiminen sovelluksen ilmoituksiin ja äänimerkkeihin synnyttää huomaamatta pysyviä tottumuksia. Lopulta sovellusta käytetään automaattisesti silloinkin, kun näytöllä ei näy sovelluksen lähettämiä uusia ilmoituksia. Tyypillinen esimerkki tästä on uutisten tarkastaminen tai vaikkapa Instagramin selaaminen heti, kun ihminen kokee pitkäveteisyyttä.
Mitä enemmän jotakin palvelua käytetään, sitä vaikeampi siitä on luopua tai käyttömäärää vähentää. Omalla toiminnallaan ihminen siis vahvistaa suhdettaan palveluun ja toimii juuri niin kuin palvelun kehittäjän toivookin.
Koukuttavat sovellukset ja mediasisällöt
1) Pohtikaa yhdessä lapsen kanssa, mitkä asiat saavat teidät tarttumaan puhelimeen ja avaamaan tietyn sovelluksen. Missä tilanteissa tekee mieli kaivaa puhelin taskusta? Mitä silloin yleensä teette puhelimella?
2) Keskustelkaa myös siitä, millä tavalla sovellus tai uutissivusto palkitsevat teitä. Näettekö sivustolla kiinnostavia kuvia, löydättekö uusia seurattavia henkilöitä tai saatteko viimeisimmät tiedot kiinnostavista ilmiöistä?
3) Voitte pohtia myös sitä, millaisilla keinoilla sovellus yrittää pitää teitä koukussa. Miten sovellus pyrkii saamaan teitä käyttämään sitä? Kuinka paljon annatte sovellukselle aikaanne? Entä kuinka paljon tietoja luovutatte itsestänne sovellukselle tietoisesti, entä tiedostamatta?