Siirry sisältöön

Lapsille suunnattuja mainoksia ei aina tunnista mainoksiksi

Julkaistu 06.03.2020 - Tuottanut Pelastakaa Lapset ry
Millaista kaupallista sisältöä ja mainontaa lapset kohtaavat netissä?

Lapset elävät arjessa, jossa he kohtaavat kaupallista sisältöä melkein päivittäin ja erityisesti digitaalisen median välityksellä. Jo pienille lapsille pyritään lisäämään bränditietoisuutta.

Mainonta hakee uusia muotoja myös alaikäisiin vaikuttamisessa ja sen tunnistaminen kaupalliseksi viestinnäksi on monesti hankalaa. Ajanvietteen ja markkinoinnin yhdistäminen onnistuu niin kutsuttujen adver-games nimisten pelien avulla. Mainostulvaa pystyy joltain osin rajoittamaan esto-ohjelmien avulla.

Alaikäisiin kohdistuva markkinointi jaotellaan kuluttaja-asiamiehen mukaan neljään osaan, joista voit lukea tarkemmin täältä: https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/alaikaiset-markkinointi-ja-ostokset/. Jos huomaat lapselle suunnattua kyseenalaista mainontaa tai viestintää, voit tehdä siitä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle.

Tehtävät

Lapsille suunnatut mainokset

Myös lapsi näkee monenlaisia hänelle kohdettuja mainoksia. Niihin on hyvä tutustua yhdessä.

Tarkastelkaa yhdessä lapsen pelaamaa digipeliä ja laskekaa mainokset. Voiko itse peli olla mainos? Mitä pelissä mainostetaan? Kertokaa halutessanne alla olevaan tilaan, montako mainosta näitte.

Tehtävä 31

  • Jos lapsi on jo sen ikäinen, että hänellä on oma some-profiili, tutkikaa mainoksia myös siellä. Missä mainoksia näkyy? Mistä lapsi tunnistaa mainoksen? Pohtikaa lapsen kanssa myös sitä, mihin toimintaan häntä houkutellaan mainoksen avulla.
    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.
Tehtävät

Mainosbongaus

Mainosten olemassa olo on hyvä tiedostaa. Tehkää mainosten bongaamisesta peli!

Tarkastelkaa yhdessä lapsen kanssa itse valitsemaanne nettisivua, jolla vierailette usein tai sovellusta jota käytätte usein.

  • Laskekaa mainosten määrä.
  • Montako mainosta näitte?
  • Mitä teille mainostettiin?
  • Miten lapsen ja aikuisen näkemät mainokset erosivat toisistaan?

Voitte halutessanne pitää peliä käynnissä yhden päivän ja käydä päivän lopuksi läpi, paljonko mainoksia ehti nähdä yhden päivän aikana kaikissa somekanavissa ja sivustoilla missä oli vieraillut. Yllättikö mainosten määrä?

Kertokaa halutessanne alla, montako mainosta päivän aikana näitte.

Tehtävä 32

    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Kumppanuusvanhemmuus-chat

Kumppanuusvanhemmuus on suunniteltua ja jaettua vanhemmuutta, jossa vähintään kaksi henkilöä ilman keskinäistä romanttista rakkaussuhdetta...

Perhevapaiden jakaminen ja raha

Vuonna 2022 toteutunut perhevapaauudistus mahdollisti aiempaa joustavamman vanhempainvapaiden jakamisen. Videolla käydään läpi vapaiden ja niiden...

Ruokakasvatus perheessä (selkeällä suomen kielellä ja tekstitettynä)

Marttaliiton asiantuntija Päivi Kaipainen ja Ruokakasvatusyhdistys Ruukun asiantuntija Henriikka Jussila antavat vinkkejä ruokakasvatukseen...