Lapsille suunnattuja mainoksia ei aina tunnista mainoksiksi
Lapset elävät arjessa, jossa he kohtaavat kaupallista sisältöä melkein päivittäin ja erityisesti digitaalisen median välityksellä. Jo pienille lapsille pyritään lisäämään bränditietoisuutta.
Mainonta hakee uusia muotoja myös alaikäisiin vaikuttamisessa ja sen tunnistaminen kaupalliseksi viestinnäksi on monesti hankalaa. Ajanvietteen ja markkinoinnin yhdistäminen onnistuu niin kutsuttujen adver-games nimisten pelien avulla. Mainostulvaa pystyy joltain osin rajoittamaan esto-ohjelmien avulla.
Alaikäisiin kohdistuva markkinointi jaotellaan kuluttaja-asiamiehen mukaan neljään osaan, joista voit lukea tarkemmin täältä: https://www.kkv.fi/ratkaisut-ja-julkaisut/julkaisut/kuluttaja-asiamiehen-linjaukset/aihekohtaiset/alaikaiset-markkinointi-ja-ostokset/. Jos huomaat lapselle suunnattua kyseenalaista mainontaa tai viestintää, voit tehdä siitä ilmoituksen kuluttaja-asiamiehelle.
Lapsille suunnatut mainokset
Tarkastelkaa yhdessä lapsen pelaamaa digipeliä ja laskekaa mainokset. Voiko itse peli olla mainos? Mitä pelissä mainostetaan? Kertokaa halutessanne alla olevaan tilaan, montako mainosta näitte.
Tehtävä 31
Mainosbongaus
Tarkastelkaa yhdessä lapsen kanssa itse valitsemaanne nettisivua, jolla vierailette usein tai sovellusta jota käytätte usein.
- Laskekaa mainosten määrä.
- Montako mainosta näitte?
- Mitä teille mainostettiin?
- Miten lapsen ja aikuisen näkemät mainokset erosivat toisistaan?
Voitte halutessanne pitää peliä käynnissä yhden päivän ja käydä päivän lopuksi läpi, paljonko mainoksia ehti nähdä yhden päivän aikana kaikissa somekanavissa ja sivustoilla missä oli vieraillut. Yllättikö mainosten määrä?
Kertokaa halutessanne alla, montako mainosta päivän aikana näitte.