Siirry sisältöön

Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?

Julkaistu 06.03.2020 - Tuottanut Pelastakaa Lapset ry
Oletko koskaan miettinyt, miksi sivustoille ilmestyy suosikkisuklaasi kuvia tai mainoksia eilen katsomastasi dokumentista?

Mainonnan kohdentamisella tarkoitetaan tietylle käyttäjäryhmälle kohdistettua viestintää, jonka tarkoituksena on kasvattaa yritysten myyntiä sekä lisätä tuotteiden tunnettuutta ja luoda muistijälki kuluttajien mieleen. Mainonnassa hyödynnetään esimerkiksi väestötietoja ja kaikkea ihmisen sellaistakin toimintaa, jonka ei itse ajattelisi hyödyttävän mainostajia.

Kaikki toiminta digilaitteilla jättää käyttäjästä jäljen. Sovellus tai sivusto saa ja kerää sen käyttäjästä monenlaista dataa eli tietoja, joita hyödyntämällä se alkaa kohdentaa juuri kyseiselle sivustolla vierailijalle sopivaa mainontaa. Tietoa kerätään esimerkiksi siitä, mitä viestejä, sanoja, kuvia ja ääniä sekä muuta mediasisältöä digilaitteella tuotetaan ja jaetaan (pikaviestimet, sähköpostit, keskustelut), mitä etsitään (hakukoneet), missä liikutaan (paikannustiedot, Maps), mitä pelataan ja mitä ostetaan (korttiostot) – ja kenen kanssa (yhteystiedot).

Tämän valtavan tietomäärän avulla alustapalvelut kuten Facebook ja YouTube pyrkivät ennakoimaan ihmisten tekemisiä ja tarpeita, ja tarjoamaan juuri sopivan mainoksen sopivaan aikaan. Ja vaikka selailija heti tarjoukseen tarttuisikaan, hänen mieleensä jää muistijälki, joka auttaa häntä muistamaan esimerkiksi yhden tuotteen paremmin kuin muut vastaavat tuotteet. Usein mainonnassa vaikutetaan herättämällä mediasisältöjen avulla myös tunteita. Tunteiden ja mielikuvien avulla taas luodaan tarpeita, joita ihmisillä ei oikeasti ole.

Tehtävät

Kohdennetut mainokset

Missä kaikkialla näet juuri sinulle kohdennettuja mainoksia, kun kiinnität asiaan huomiota?

Tehtävä 30

  • Tarkastele

    Haasta itsesi kahden päivän mainosten tarkastelujaksolle. Missä näet mainoksia? Millaisia mainoksia sinulle kohdennetaan? Onko mainoksista sinulle hyötyä? Löytyykö niistä hyödyllistä tietoa juuri sinulle? Onko kohdennettu mainonta huono asia? Miksi?
    Lähetettyjä vastauksia voidaan käyttää Pelastakaa Lapset ry:n viestinnässä mutta kuitenkin niin ettei yksittäisiä vastaajia ole mahdollista tunnistaa.

Oliko tästä sinulle apua?

Saatat olla kiinnostunut myös näistä

Kumppanuusvanhemmuus-chat

Kumppanuusvanhemmuus on suunniteltua ja jaettua vanhemmuutta, jossa vähintään kaksi henkilöä ilman keskinäistä romanttista rakkaussuhdetta...

Perhevapaiden jakaminen ja raha

Vuonna 2022 toteutunut perhevapaauudistus mahdollisti aiempaa joustavamman vanhempainvapaiden jakamisen. Videolla käydään läpi vapaiden ja niiden...

Ruokakasvatus perheessä (selkeällä suomen kielellä ja tekstitettynä)

Marttaliiton asiantuntija Päivi Kaipainen ja Ruokakasvatusyhdistys Ruukun asiantuntija Henriikka Jussila antavat vinkkejä ruokakasvatukseen...