Miten digilaitteet tietävät, mitä haluan?
Mainonnan kohdentamisella tarkoitetaan tietylle käyttäjäryhmälle kohdistettua viestintää, jonka tarkoituksena on kasvattaa yritysten myyntiä sekä lisätä tuotteiden tunnettuutta ja luoda muistijälki kuluttajien mieleen. Mainonnassa hyödynnetään esimerkiksi väestötietoja ja kaikkea ihmisen sellaistakin toimintaa, jonka ei itse ajattelisi hyödyttävän mainostajia.
Kaikki toiminta digilaitteilla jättää käyttäjästä jäljen. Sovellus tai sivusto saa ja kerää sen käyttäjästä monenlaista dataa eli tietoja, joita hyödyntämällä se alkaa kohdentaa juuri kyseiselle sivustolla vierailijalle sopivaa mainontaa. Tietoa kerätään esimerkiksi siitä, mitä viestejä, sanoja, kuvia ja ääniä sekä muuta mediasisältöä digilaitteella tuotetaan ja jaetaan (pikaviestimet, sähköpostit, keskustelut), mitä etsitään (hakukoneet), missä liikutaan (paikannustiedot, Maps), mitä pelataan ja mitä ostetaan (korttiostot) – ja kenen kanssa (yhteystiedot).
Tämän valtavan tietomäärän avulla alustapalvelut kuten Facebook ja YouTube pyrkivät ennakoimaan ihmisten tekemisiä ja tarpeita, ja tarjoamaan juuri sopivan mainoksen sopivaan aikaan. Ja vaikka selailija heti tarjoukseen tarttuisikaan, hänen mieleensä jää muistijälki, joka auttaa häntä muistamaan esimerkiksi yhden tuotteen paremmin kuin muut vastaavat tuotteet. Usein mainonnassa vaikutetaan herättämällä mediasisältöjen avulla myös tunteita. Tunteiden ja mielikuvien avulla taas luodaan tarpeita, joita ihmisillä ei oikeasti ole.