Siirry sisältöön
Ero edessä. Millainen hoito on lapselle sopiva?
ID 288612
Hei, Esikoisemme syntyi tammikuussa -22. Nyt suhteemme on ajautunut kriisiin (erilaiset arvot, henkinen ja fyysinen väkivalta). Olen laittanut asuntohakemukseni itselleni. Tammikuussa tai helmikuussa pääsisin toivottavasti asumaan uuteen kotiin. En ole uskaltanut vielä miehelle kertoa asiasta, mutta varmasti kun asuntotarjouksen saan, niin aion rauhallisesti hänen kanssaan keskustella ja kertoa miten asia on. Ainoa mikä mietityttää, on miten jaetaan lapsen hoito? Yhteishuoltajuus on 110% tulossa, mutta itse olen miettinyt viikko-viikko systeemiä. Lapsellamme on meihin molempiin erittäin vahva kiiintymyssuhde, ja tuntuisi todella keljulta että lapsi näkisi vain 2x viikonloppuisin jompaa kumpaa meistä. Koen, että se tekisi hallaa kiintymyssuhteelle. Ja se olisi myös minun mielestä tasavertaista vanhemmuutta että lapsi olisi viikko-viikko systeemillä. Tiedän ettei sitä suositella alle 3-vuotiaille lapsille, mutta onko tämä ihan mahdottomuus saada sovituksi lastenvalvojalla? Jos siinä samalla sovittaisiin että jos lapselle tulee kova ikävä sitä vanhempaa kenen luona ei ole, niin saisi sitten viikkoisin häntä tavata vaikka keskiviikkoisin? Vai sekoittaako lapsiparan täysin. Uusi kotini tulee olemaan samassa kaupungissa missä nykyinen, ja ihan kävelymatkan päässä. Ja onko toisen pakko maksaa elareita? En haluaisi että mieheni niitä maksaisi

Asiantuntija vastaa
28.12.2022 klo 15:33 - Vanhemmuuden asiantuntija , Väestöliitto
Hei!
Kiitos kysymyksestäsi.
Kuulostaa, että olet tällä hetkellä voimakkaiden tunteiden ja isojen asioiden sekä muutosten edessä. Lapsen huoltoon ja tapaamisjärjestelyihin on hyvä pohtia ennen kaikkea lapsen etua.
Erilaiset ikävaiheet, lapsen luonne, lapselle ominaiset taipumukset sekä lapsen kehitystaso on aina huomioitava tapaamisjärjestelyä suunniteltaessa. Teillä on n. vuoden ikäinen lapsi. Tämän ikäinen lapsi ei pysty pitämään mielessään kovin pitkään eri paikkoja, tilanteita, rutiineja, sääntöjä tai ihmisiä. Syy, miksi vuoroviikko asumista ei suositella alle 3-vuotiaille on se, että ajan katsotaan olevan liian pitkä erossa olemiseen. Lähtökohtaisesti noin yhden vuoden ikäinen lapsi voi viettää noin viikonlopun verran aikaa toisen vanhemman luona. Vuoroasumisjärjestelyssä vanhempien tahdon tai tasavertaisen vanhemmuuden ei tulisi olla päätöksen ensisijainen lähtökohta. Myös jommankumman vanhemman taloudelliset intressit voivat toisinaan olla vuoroasumistoiveen taustalla.
Lapsen näkökulmasta riittävän hyvään kiintymyssuhteeseen riittää turvallinen, lapsen tarpeisiin vastaava aikuinen. Kerroit, että parisuhteessanne on väkivaltaa. Tärkeintä teidän tilanteessanne on se, että lapsella on ensisijaisesti turvallinen koti ja turvallisia läheisiä ihmissuhteita.
Asuminen katsotaan lain mukaan vuoroasumiseksi silloin kun lapsi on vähintään 40 prosenttia kalenterivuodesta kummankin vanhemman luona. Vuoroasumisessa lapsen varsinainen asumisjärjestely voi olla lapsen ja perheen tilanteesta riippuen erilainen. Lapsen vaihto voi tapahtua esimerkiksi myös muutaman päivän välein.  On muistettava, että vaikka vuoroasumisessa on hyviä puolia, on se kuitenkin vaativa asumisratkaisu lapselle, ja voi olla sitä myös vanhemmalle.
Vuoroasuminen vaatii yhteistyötä, kommunikaatiota sekä kasvatuksellisissa asioissa yhteneväisiä näkemyksiä. Joskus sopimista ja keskustelua on välttämätöntä tehdä jopa enemmän kuin parisuhteen aikana, jos päädytte vuoroasumiseen. Jos teillä on ollut paljon ristiriitoja suhteenne aikana, voi se tuoda omat haasteensa asioista sopimiseen. Kerroit, että haasteita on ollut eriävistä arvoista jo suhteenne aikana.
Väkivalta parisuhteessa nostaa pintaan aggression sekä pelontunnetta. Samalla se rikkoo turvallisuuden tunteen. Pelko herkästi ohjaa ihmisen käytöstä ja toimintaa. On tärkeä pohtia lapsen tapaamis- sekä elatusasioita suunniteltaessa, kuinka paljon omat pelot vaikuttavat mahdollisiin päätöksiin ja suunnitelmiin tulevasta. Pelosta käsin tehdyt ratkaisut eivät aina ole lapsen tai vanhempienkaan edun mukaisia. Joskus päätökset saattavat harmittaa jälkikäteen, jos on pelosta käsin tehnyt liikaa myönnytyksiä.
Suosittelen sinua tekemään turvasuunnitelman tulevaisuutta ajatellen. Tässä linkki pohjaan, jossa voit täyttää sen. THL_henkilokohtainen_turvasuunnitelma_A4.indd Suurin riski tutkimusten valossa väkivallan teoille on siinä kohtaa, kun ilmoitat aikeistasi muuttaa lapsen kanssa pois yhteisestä kodista. On tärkeää, että ensisijaisesti huolehdit turvallisuudesta. Suosittelen tilanteessasi lastenvalvojan tukea elatus ja tapaamissuunnitelmaa tehdessä.
Apua ja tukea kannattaa hakea, älä jää yksin. Tukea on saatavilla mm. Ensi-ja turvakotien liitosta sekä oma asuinkuntasi lapsiperheiden sosiaalipalveluista.