Siirry sisältöön
Kuinka todennäköisesti tällaisesta tilanteesta voisi alkaa raskaus?
ID 311635
Moikka! Emme olleet poikaystäväni kanssa penetraatiossa mutta hän tuli rinnoilleni. Peseytyessäni kostutin paperin, laitoin siihen saippuaa ja puhdistin, tämän yhteydessä siemennestettä valui kohti alapäätäni. Huolestuin niin, että menimme apteekkiin ostamaan jälkiehkäisyn. Tapahtumahetkellä minulla oli kuukautiset ja näinollen oletettavasti ovulaatio ei ollut käynnissä. Nyt kuitenkin kuukautiseni ovat jo useamman päivän myöhässä. Tein negatiivisen raskaustestin, kun tapahtumasta oli kulunut 3 viikkoa ja kun normaali kuukautiskierto oli päivän myöhässä. Jälkiehkäisyn ottamisesta noin viikon kuluttua minulla oli ruskeaa tiputteluvuotoa 4 päivää, ei kuitenkaan normaaleja kuukautisia sillä tässä vaiheessa oikeista kuukautisista oli viikko. Olen nyt hyvin huolissani mahdollisesta raskaudesta enkä pysty lainkaan rentoutumaan. Kuinka todennäköisesti tällaisesta tilanteesta voisi alkaa raskaus?

Asiantuntija vastaa
24.09.2024 klo 14:46 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi. Et ole voinut tulla tuosta kyseistä tilanteesta raskaaksi, sillä siittiöt eivät pysy toimintakykyisenä kehon ulkopuolella. Olet myös varmistunut asiasta tekemällä raskaustestin, kuten kuulukin tehdä, jos kuukautiset ovat myöhässä. Raskaustesti on luotettavin tapa selvittää, onko raskaana vai ei. Kuukautiskierto voi häiriintyä jälkiehkäisytabletin käytöstä johtuen ja myös stressi voi vaikuttaa kuukautiskiertoon ja kuukautisten alkamiseen.
Jos kuukautiset jäävät pois ja tietää varmuudella, että ei ole raskaana, voi tilannetta seurata jonkin aikaa rauhassa. Jos kuukautisia ei tule seuraavan kolmen kuukauden aikana, kannattaa asiasta mennä puhumaan lääkärille tai vaikka kouluhoitajalle. Voit lukea lisää kuukautisten myöhästymisestä artikkelistamme.
Jos raskaudenpelko aiheuttaa kovasti huolta, kondomiehkäisyn rinnalle kannattaa jatkossa harkita hormonaalisen ehkäisymenetelmän käyttöönottoa. Voit hakeutua ehkäisyasioissa hyvinvointialueesi ehkäisyneuvolaan tai terveysasemalle. Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan asiasta lisää seksuaalineuvontachattiimme.