Siirry sisältöön
Kuinka toimia eroperheessä koronaepidemian aikana?
ID 156205
Hei. Kysyisin miten tulisi menetellä tämän valmiuslain aikana seuraavassa tilanteessa. Lapsilla on käräjäoikeuden vahvistama päätös jossa he menevät etävanhemmalle joka toinen viikonloppu. Etävanhemmalla on myös muita lapsia siellä. Kuinka tässä nyt toimitaan kun asumme eri paikkakunnilla sekä perheessämme on ollut flunssaa. Pitääkö lasten mennä etävanhemmalle? Välit ei etävanhemman kanssa ole hyvät niin onko tässä jotain ohjetta miten asia hoidetaan oikein ja laillisesti? Kiitos vastauksesta etukäteen.

Asiantuntija vastaa
26.03.2020 klo 13:11 , Väestöliitto
Hei – valmiuslain käyttöönoton jälken tilanne on uusi myös kaikissa eroperheissä. Tämä haastaa erityisesti perheet, joissa välit eivät ole hyvät ja vanhemmat voivat myös olla erimielisiä siitä, mikä olisi paras tapa toimia. Kyseessä on jonkin aikaa kestävä poikkeustila, joka voi vaatia vanhemmilta joustoa aiempaa enemmän.
Lähtökohtaisesti tapaamissopimukset pysyvät  voimassa myös tässä tilanteessa, myös siinä tilanteessa, että toinen vanhempi asuu Uudenmaan alueella. Lapsen oikeus tavata molempia vanhempia on hyvin tärkeää. Jos perheissä on riskiryhmiin kuuluvia henkilöitä ja/tai lapset ovat kipeitä, olisi toki hyvä, jos vanhemmat voisivat keskustella esimerkiksi viikonlopun siirtämisestä. Näin voidaan vähentää tartuntariskiä perheiden välillä ja vähentää lasten kontaktien määrää. Jos lasten on välttämätöntä käyttää julkisia kulkuneuvoja kotia vaihtaessa, myös silloin olisi suositeltavaa siirtää tapaamista. Erityisesti kipeiden lasten kohdalla.
Lasten kannalta keskeistä on, että yhteys etävanhempaan säilyy poikkeustilanteen aikana, myös siksi ettemme tiedä miten kauan poikkeustilanne tulee jatkumaan. Siinä tapauksessa, että tapaamisia toisen vanhemman kanssa joudutaan siirtämään, olisi vanhemman hyvä rohkaista lapsia yhteydenpitoon digivälineillä.
Tavoitteeksi kannattaa ottaa, että poikkeustilan jälkeen voidaan siirtyä entiseen käytäntöön, jos sitä joudutaan nyt tilapäisesti muuttamaan. On tärkeää, että vanhemmat tekevät parhaansa yhteyden säilyttämisessä lapsiin mahdollimman hyvänä, vaikka jouduttaisiin olemaan fyysisesti erossa. Toivon, että saatte sovittua tapaamisista sovussa, mikä on myös lasten kannalta parasta. Tilanne vaatii meiltä kaikilta ennen näkemätöntä sopeutumista.