Siirry sisältöön
Mikä lasketaan neitsyyden menettämiseksi?
ID 300173
Mikä lasketaan neitsyyden menettämiseksi? Olen miettinyt tätä kysymystä jo monta vuotta, koska en ole varma olenko jo menettänyt neitsyyteni vaikka en silloin itse edes sitä tajunnut. Olin 9-10v, kun samanikäisen kaverini kanssa ”leikimme” leikkiä, jossa pussailtiin ja hinkattiin alapäitämme toisiaan vasten. Tämä leikki jatkui muutamia kuukausia ja teimme sitä lähes aina, kun näimme. En tuolloin tiennyt vielä mikä on orgasmi, mutta luulen, että sain orgasmin joka kerta. Vertaan tätä ”orgasmia” nykypäivään, kun itsetyydytän ja se tuntuu samalta. Olemme kummatkin tyttöjä, joten tunsin häpeää jo silloin, koska ajattelin sen olevan väärin. En ole puhunut tästä ikinä kenellekään, koska tämä asia tuntuu niin oudolta ja nololta, koska olin niin nuori tätä tehdessä.

Asiantuntija vastaa
26.10.2023 klo 11:34 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit kysymyksessäsi mitä lasketaan neitsyyden menettämiseksi sekä omia lapsuuden kokemuksiasi. Kysymykseen “mikä lasketaan neitsyyden menettämiseksi” ei ole yhtä oikeata vastausta. Vastaus todennäköisesti vaihtelee sen mukaan, keneltä tätä kysyt. Yritän vastata kysymykseesi tarjoamalla eri näkökulmia pohdintoihisi.
Neitsyyden “menettäminen” on pitkälti yhteiskunnan kehittämä sosiaalinen rakenne. Sosiaalinen rakenne on ajatus tai käsite, jonka yhteiskunta on luonut ihmisten välisen vuorovaikutuksen tuloksena ja hyväksynyt todeksi, vaikka sillä ei välttämättä ole pohjaa luonnossa. Se on olemassa, koska ihmiset ovat yhtä mieltä siitä, että se on olemassa.
Neitsyyden menettäminen merkitsee eri asioita eri ihmisille. Neitsyydellä on myös pyhä asema monissa yhteiskunnissa ja on esimerkiksi asettanut naisen seksuaalisuuden eri arvoiseen asemaan. Miksi esimerkiksi puhutaan neitsyyden menettämisestä, eikä vaikka siitä, että saadaan jotain uutta kokemusta. Mitä siinä menetetään? Annetaanko edes mitään, vai onko kyse siitä, että ollaan yhden uuden, toivottavasti ihanan, kokemuksen rikkaampi. Usein neitsyyden menettäminen saattaa liittyä myös uskonnolliseen tai henkiseen ajatusmaailmaan. Näitä näkökulmia on hyvä pitää mielessä kun pohtii neitsyyden menettämistä.
Usein neitsyyden menettämisellä tarkoitetaan penis-emätinyhdyntää ja ainakin osittain siihen liitetään immenkalvon, eli hymenin, venyminen. Penis-emätinyhdyntä ei ole kaikille ajankohtaista, mahdollista tai mielekästä joten neitsyyden menettäminen tästä näkökulmasta on aika kapea käsite. Neitsyyden menettäminen voi perustua myös muihin seksitapoihin, kuten suuseksiin tai käsiseksiin.
Kerrot kysymyksessäsi lapsuuden kokemuksista ystäväsi kanssa. Ikävä kuulla, että olet kokenut leikkienne takia häpeää ja jäänyt yksin kokemuksiesi kanssa. Kysymyksessäsi ei tule ilmi liittyykö häpeän tunne siihen, että olette tyttöjen kesken tehneet seksuaalisia tekoja vai ylipäänsä seksuaalisuuden tutustumiseen nuorena. Tässä on myös tärkeää huomioida, onko nämä “seksileikit” tapahtuneet yhteisymmärryksessä.
Vaikka meidän seksuaalisuutemme kehittyy läpi elämän, niin seksuaalisuus lapsuudessa merkitsee eri asiaa, kuin aikuisen seksuaalisuus. Lapsuuden seksuaalikehitykseen kuuluu mm. oman kehon tutkimista ja kehon toimintoihin tutustumista. Lapsille seksileikit voivat olla tapa harjoitella omaa seksuaalisuutta tai tutustua omaan kehoon. Joskus lapsi on voinut myös kokea tai nähdä jotain aikuisseksuaalisuuteen liittyvää ja “kokeilee” jäljitellä samaa toimintaa. Tai sitten on myös voinut olla, että omien sukuelinten tutkimisen kautta tullut hyvä olo on haluttu kokeilla myös hyvän ystävän kanssa. Lapsilla tästä voidaan puhua itsetyydytyksen sijaan unnuttamisesta. Unnuttamisesta löydät lisätietoa täältä.
En kuitenkaan ajattelisi, että tässä olisi ollut kyse neitsyyden menettämisestä, vaan enemmän lapsen seksuaalikehityksestä. Täältä voit tarkemmin tutustua lasten seksuaalikehitykseen seksuaalisuuden portaiden avulla.
Ajattelen, että voit itse päättää, mitä lasket oman neitsyyden menettämiseksi. Oliko lapsuuden seksileikit sinulle seksuaalinen kokemus, tai esimerkiksi lasten välinen vilpitön leikki, seksuaalisuuteen tutustumista leikin kautta tai jotain ihan muuta?
Toivottavasti vastauksestani oli apua pohdinnoissasi. Olet myös lämpimästi tervetullut keskustelemaan asiasta lisää meidän seksuaalineuvontachattiimme. Chatin löydät täältä.