Siirry sisältöön
Mikä olisi paras ehkäisymenetelmä ja miten sen voi hankkia?
ID 245589
Olen 14 ja haluaisin harrastaa seksiä poikaystäväni kanssa. Kondomeja löytyy, mutta haluaisin tuplaehkäisyn. Mikä olisi paras ehkäisy aloittaa näin nuorena ja miten sellaisen voi hankkia?

Asiantuntija vastaa
10.03.2021 klo 14:49 , Väestöliitto
Hei ja kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerrot viestissäsi toiveestasi harrastaa seksiä poikaystäväsi kanssa ja pohdit tuplaehkäisyn mahdollisuutta.
Kondomi on oikein käytettynä luotettava ehkäisyväline. Kondomi on myös ainoa ehkäisyväline, joka suojaa sekä raskaudelta että seksitaudeilta. Tuplaehkäisyllä tarkoitetaan raskauden hormonaalista ehkäisyä esimerkiksi e-pillereillä ja kondomilla/suuseksisuojalla. Tuplaehkäisy on erityisen tarpeellinen sellaisissa tilanteissa, joissa ei ole varma seksikumppanin tilanteesta seksitautien suhteen. Hormonaalisia ehkäisyvälineitä on olemassa useita erilaisia, kuten yhdistelmäehkäisypillerit, minipillerit, ehkäisykapseli, -kierukka ja -rengas. Hormonittomana vaihtoehtona löytyy myös kuparikierukka. Itselle paras ja sopiva ehkäisymenetelmä löytyy keskustelemalla kouluterveydenhoitajan tai lääkärin kanssa sekä kokeilemalla. Lääkäri kertoo sinulle tarkemmin erilaisista ehkäisymenetelmistä ja voitte keskustella mikä olisi sopiva vaihtoehto juuri sinulle.
Mikäli toiveenasi on aloittaa hormonaalisen ehkäisyn käyttö, tulisi sinun siis olla yhteydessä terveydenhuoltoon. Ehkäisyasioista voit käydä juttelemassa esimerkiksi kouluterkkarin kanssa, joka voi ohjata sinut eteenpäin. Vaihtoehtoisesti voit olla myös yhteydessä oman kuntasi terveysasemaan tai ehkäisyneuvolaan.
Täältä voit lukea lisätietoja siitä, miten lääkäriin pääsee.
Täältä voit lukea lisätietoja siitä, mitä ehkäisystä pitäisi tietää.
Voit tulla myös juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiin.