Siirry sisältöön
Miksi klitoris kipeytyy itsetyydytyksen jälkeen?
ID 254246
Haluisin kysyä sellaista juttua että kun olen itse tyydyttänyt riittävästi ja saanut orgasmeja. Lopettaminen on vaikeeta koska klitorikseen alkaa hiertämään alusvaatteet ja jotenki se ärsyttää sitä lisää ( tekee tuntee että on pakko jatkaa lisää.Jatkaminen helpottaa koska sorruin siihen kerran, mutta aloin helpottamaan sillä oloani lähes päivittäin) Hetken päästä kun pystyin lopettamaan alapääni alkaa kuivumaan, se tekee olosta vielä epämukavamman, jolloin on olo että sitä pitäisi ns kostuttaa että se tuntuisi inhottavalle. Monia tunteja myöhemmin tunne edelleen alapääni hyvin häiritseväsi ja inhottavalla tavalla. En keksi mitään mikä muukaan se voisi olla joten klitoriksenpään taidan tuntea edelleen. Haluaisin tietää mistä tämä joutuu ja mitä pitäs tehdä? Miten voisin helpottaa kuivuuden tunnetta? Muuten kuin tyydyttämällä etten joudu jokapäiväiseen kierteeseen olon helpottamisen takia. Tuli mieleen että voisiko tämä olla joku hiivan kaltainen vaiva tai joku sukupuolitauti mikä aiheuttaa nämä oireet alapäässä? Tämä tunne/ olo/asia tapahtuu aina kun olen kerran tyydyttänyt itseni.

Asiantuntija vastaa
08.07.2021 klo 11:21 , Väestöliitto
Hei, kiitos kysymyksestäsi, joka koskee itsetyydytyksen jälkeen kipeytyvää klitorista. Klitoriksen kipeytyminen voi johtua usemmastakin syystä.
Itsetyydytyksen on tarkoitus tuottaa nautintoa ja hyvää oloa. Sen tekemisestä vaikka päivittäinkin (tai joskus useammankin kerran päivässä) ei ole mitään haittaa, kunhan se ei aiheuta kipua tai muuten epämiellyttävää oloa. Joskus voimakas mekaaninen ärsytys, kuten seksi soolona tai kumppanin kanssa, voi tosiaan aiheuttaa hankausta ja limakalvojen kuivumista, jolloin kannattaa pitää taukoa sen verran, että paikat pääsevät toipumaan.
Et kerro, käytätkö itsetyydyttäessä apuna mitään liukastetta, esimerkiksi öljyä. Esimerkiksi apteeksista saatavat hajusteettomat ihonhoitoöljyt sekä kookosöljy sopivat hyvin liukkariksi itsetyydytyksessä. Öljyn käyttö ehkäisee klitoriksen hiertymistä, ja myös itsetyydytyksen jälkeen sitä kannattaa levittää niin klitorikseen kuin muuallekin pimpin alueelle kosteuttamaan ja ehkäisemään hiertymisen tunnetta. Kannattaa myös välttää kireitä, hankaavia housuja ja pikkuhousunsuojien turhaa käyttöä sekä oleilla mahdollisimman paljon pimppi paljaana, esimerkiksi nukkua ilman alushousuja.
Mikäli klitoriksen ja muun pimpin alueen kosteuttamisesta öljyn avulla ei ole apua eli vaiva jatkuu, suosittelen sinua varaamaan ajan gynekologille. Jos kosteutus ei auta, syynä voi toisaan olla esimerkiksi jokin tulehdus, jotka parantuakseen useimmiten tarvitsevat lääkärin määräämän lääkehoidon.
Myös vulvodynia-niminen sairaus oireilee joskus niin, että klitoris kipeytyy seksuaalisen kiihottumisen yhteydessä tai sen jälkeen. Tällöinkin yhtenä hoitona on kipeytyvien alueiden säännöllinen kosteuttaminen öljyllä sekä desensitisaatio eli kipeytyvän alueen koskettaminen säännöllisesti. Vulvodyniaa hoidetaan myös monilla muilla tavoin, ja näistä kannattaa keskustella osaavan gynekologin kanssa. Vulvodynia oireilee tyypillisesti toisinaan enemmän ja toisinaan vähemmän. Voit lukea lisää vulvodyniasta täältä.