Siirry sisältöön
Vaikuttaako Slinda-pillereiden ottamisjärjetys niiden ehkäisytehoon?
ID 306874
Minulla on ollut käytössä Slinda niminen ehkäisyvalmiste viime syksystä asti. Olen käyttänyt valmistetta ohjeiden mukaisesti, ja aina välillä jättäen vihreät lumetabletit pois. Menkoistani on tullut hieman epäsäännölliset, mutta se ei minua haittaa. Harrastin yhdyntää vasta, ja vahinkoraskauden pelko on suuri. Ehkäisyvälineenä oli ainoastaan Slinda. Olin ottanut pillerin oikealta riviltä väärästä päädystä ja pelottaa vaikuttaako tämä? Ennen slinda on suojannut hyvin raskaudelta. Nyt lumepillerit otettuani minulle ei tullut kuukautisia.

Asiantuntija vastaa
29.04.2024 klo 11:13 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Hyvä, että selvität mieltä painavaa asiaa.
Ohjeiden mukaan käytettynä Slinda suojaa hyvin raskaudelta, eikä raskauden ehkäisemiseksi tarvita muuta ehkäisymenetelmää.
Slindan valkeat pillerit sisältävät kaikki saman verran keltarauhashormonia. Kerroit, että olit ottanut pillerit väärässä järjestyksessä. Jos kyseessä oli valkeat pillerit, niin ehkäisytehon kannalta ei ole merkitystä, mistä kohtaa pillerilevyä olet ne ottanut. Päivämäärämerkinnät auttavat itseä muistamaan pillerin ottamisessa, sillä niiden perusteella pillerilevystä on helppo katsoa, onko muistanut ottaa kyseisen päivän pillerin. Eli rivin toisesta päästä ottamisella ei ole merkitystä, ellei kyseessä ollut pillerilevyn toisessa päässä olevat vihreät lumetabletit.
Slinda on keltarauhashormonia sisältävä minipilleri. Minipillereille tyypillistä on, että kuukautisvuodot voivat olla epäsäännöllisiä tai jäädä toisinaan kokonaan pois. Slindalla tämä tarkoittaa myös sitä, ettei vuotoa välttämättä tule, vaikka käyttäisikin 4 päivän taukopillerit. Jos vuodon poisjääminen sinua pohdituttaa, niin voit halutessasi tehdä raskaustestin. Raskaustestillä voit selvittää raskauden mahdollisuuden. Lue lisää raskaustestin tekemisestä artikkelistamme.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan tästä tai muusta asiasta Seksuaalineuvontachattiimme.