Siirry sisältöön
Mistä johtuu alavireinen mieliala seksin jälkeen?
ID 307232
moi! mua (tyttö 18v) on häirinnyt ja mietityttänyt aika pitkään yksi asia. oon ollut mun poikaystävän kanssa yhdessä nyt melkein puoli vuotta. jostain syystä lähes aina seksin/seksuaalisen aktin jälkeen minusta tulee erittäin poissaoleva, epätodellinen, itkuinen ja alakuloinen joka saattaa kestää parista tunnista loppuvuorokauden. tulee aika paha olo, joka sitten haihtuu ajan myötä. joskus saatan myös kokea epämukavuuden ja lievää kivun tunnetta kehossani. erityisen outoa tästä tekee sen, että olen usein itse se, joka tekee aloitteen, eikä itse seksin aikana tule paha olo. poikaystävä on myös tosi huolissaan tästä, ja ollaan sovittu että pidetään taukoa, koska tilanne ei ole helpottunut. en tiedä mistä tää vois johtua, kun mulla ei tietääkseni ole mitään seksiin liittyvää traumaa, ja harmittaa ja huolestuttaa paljon kun aina tulee paha olo 🙁 mistä tää voisi johtua ja mitä mun pitäisi tehdä asialle? koululla on oma seksuaalineuvoja- terapeutti, pitäisikö mun mennä tapaamaan häntä?

Asiantuntija vastaa
07.05.2024 klo 15:29 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydentotosta. Hyvä juttu, että selvittelet asiaa, joka harmittaa ja huolestuttaa sinua. Olit lähettänyt viestin vahingossa kahteen kertaan, joten vastaan ainoastaan tähän toiseen viestiin.
Kuvailemasi tilanne, alavireinen mielialan seksin jälkeen, ei ole mitenkään harvinainen ilmiö. Se on kuitenkin asia, josta ei kauheasti puhuta ja siksi se voi omalle kohdalle sattuessa hämmentää.
Seksin aikana ja  mahdollisen orgasmin jälkeen kehossa tapahtuu monenlaisia hormonaalisia muutoksia, jotka voivat vaikuttaa myös mieleen ja tunteisiin. Tilanne ei ole siis vaarallinen ja on hyvä, että olette keskustelleet asiasta myös kumppanin kanssa.
Kysyt, mitä asiallesi pitäisi tehdä. Asialle ei tarvitse välttämättä tehdä mitään. Oloasi voi helpottaa, kun tiedät mistä siinä voi olla kyse. Tunteet eivät ole haitallisia. Ne voi antaa tulla ja sitten ne menevät myös todennäköisesti ohi. Kyyneleiden voi antaa myös vapaasti tulla, tilannetta ei tarvitse hävetä.
Voitte kumppanisi kanssa yhdessä myös pohtia, miten voisitte toimia jatkossa seksin jälkeen. Auttaisiko seksin jälkeen sylikkäin halailu viemään pahimman olon pois? Kumppanin on hyvä tietää mitä toivot hänen tekevän, jolloin hän ei myöskään hätäänny, vaikka kokisit negatiivisia tunteita seksin jälkeen.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Jos haluat jutella tästä lisää, niin hakeudu ihmeessä koulusi seksuaalineuvojan/-terapeutin juttusille tai sitten voit tulla seksuaalineuvontachattiimme.