Siirry sisältöön
Mistä terskan kuivuus ja tuntoherkkyyden väheneminen voi johtua?
ID 313812
Hei. Minulla oli eturauhastulehdus noin 1,5kk sitten kylmettymisen takia ja samoihin aikoihin huomasin, että terska on aina välillä melko kuiva. Hydrokortisoni emulsiovoide auttaa aina pariksi päiväksi. Samoihin aikoihin huomasin että penis tuntuu hieman erilaiselta miltä se aikaisemmin tuntui. Ihan kuin siitä olisi ihan hieman tuntoa lähtenyt, mutta ei aiheuta kipua eikä kirvelyä. Erektion aikana tunto taas palaa normaaliksi. Mistähän tällainen voisi johtua? Kävin myös sukupuolitautitesteissä ja ne olivat negatiiviset. Muuten olen perusterve 20-vuotias.

Asiantuntija vastaa
30.12.2024 klo 13:46 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Joskus limakalvoja voi kuivattaa liian tiheä pesut. Myös liian lämpimän veden ja saippuan käyttö voivat kuivattaa ihoa ja limakalvoja. Alapesu riittää normaalitilanteessa kerran päivässä ja pesu kannattaa tehdä pelkällä vedellä.
Kortisonivoiteita voidaan käyttää ihosairauksien hoitoon myös intiimialueella, mutta ainoastaan lääkärin määräyksestä. Kuivan ihon tai limakalvojen hoitoon kortisoni on todennäköisesti liian voimakas lääkevoide. Hydrokortisoni voi ohentaa ihoa, varsinkin jos sitä käytetään pitkäaikaisesti. Jos et ole saanut lääkäriltä ohjetta käyttää kortisonivoidetta terskan hoitoon, niin suosittelen sinua lopettamaan sen käytön.
Kortisonin sijasta kuivaa ihoa ja limakalvoja voit hoitaa kosteutta lisäävillä ja säilyttävillä tuotteilla, kuten hajusteettomalla perusvoiteella tai ihoöljyllä. Voit seurata terskan kuivuutta ja hoitaa sitä omatoimisesti viikon ajan, mutta jos oire ei ala helpottamaan, suosittelen sinua hakeutumaan lääkärin vastaanotolle tarkempia selvittelyjä varten.
Kerrot viestissäsi myös terskan tuntoherkkyyden muuttumisesta. Ilman tarkempia tietoja en pysty ottamaan asiaan tarkemmin  kantaa kuin todeta, että esimerkiksi jotkin lääkkeet ja sairaudet voivat vaikuttaa terskan tuntoherkkyyteen. Voisikohan myös terskan kuivuus liittyä tähän? Joskus myös toimenpiteet, kuten ympärileikkaus, voivat vaikuttaa terskan tuntoherkkyyteen, mutta  sekin on kovin yksilöllistä. Jos asia häiritsee sinua jatkossakin, käänny lääkärin puoleen.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan asiasta lisää seksuaalineuvontachattiimme.