Siirry sisältöön
Mitä tehdä, kun ehkäisykapseli aiheuttaa jatkuvaa vuotoa?
ID 301361
hei! oon 17-vuotias tyttö, jolle laitettiin käsivarteen nexplanon-merkkinen ehkäisyimplantti reilu vuosi sitten. muuten kaikki ok, mutta kuukautiset jatkunut käytännössä siitä asti. välillä viikon tai parin taukoja kuukautisista, mutta pääasiassa ne menkat on aina päällä (kestää n. 4-6vk). mitä teen, kun en halua/pysty hoitaa ehkäisyä pilleril, laastaril, renkaal yms… kapseli ois muuten täydelline mut tää ongelma lol

Asiantuntija vastaa
22.11.2023 klo 14:30 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Kerroit, että sinulle on asetettu Nexplanon-ehkäisykapseli noin vuosi sitten ja sen jälkeen sinulla on ollut kuukautistyyppistä vuotoa. Kertomasi mukaan sinulle ei sovi yhdistelmäehkäisyvalmisteet ja koet, että kuukautisvuotoa lukuun ottamatta kapseliehkäisyn itsellesi parhaana vaihtoehtona.
Käyttämäsi ehkäisykapselin tavallisiin haittavaikutuksiin liittyy kuvailemasi tiputteluvuoto. Tiputteluvuoto on sinänsä vaaratonta ja lähes puolet kapselin käyttäjistä kokee vuotohäiriötä varsinkin ehkäisyn aloitusvaiheessa. Yleensä häiritsevä vuoto loppuu ensimmäisen 6kk aikana, mutta toisilla kapselin käyttäjillä vuotoa esiintyy pitkittyneenä. Tarkkaa syytä tiputteluvuodolle ei tiedetä, mutta vuotoa voi lisätä esimerkiksi käyttäjän yli- tai alipaino, stressi, tupakointi tai runsas alkoholin käyttö. Jos sinulla on ollut uusia seksikumppaneita, niin on tärkeää poissulkea seksitaudin mahdollisuus. Hoitamaton seksitauti voi olla myös tiputteluvuodon taustalla.
Tiputteluvuotoa voidaan myös hoitaa. Toisinaan tiputteluvuotoa voidaan saada hallintaan käyttämällä ehkäisykapselin kanssa päällekkäin lyhyen aikaa progestiinipillereitä (eli minipillereitä). Suosittelisin sinua olemaan yhteydessä terveydenhuollon tahoon, joka on asettanut ehkäisykapselin sinulle. He osaavat ohjata vuotohäiriön hoidossa ja voivat ohjata myös raskauden ehkäisyn muissa vaihtoehdoissa. Pitkäaikaisista ehkäisyistä vaihtoehtona voisi olla myös hormonikierukka, jonka kanssa vuotohäiriöt ovat usein harvinaisempia. Voit lukea hormonikierukasta lisää täältä.
Voit myös halutessasi tulla juttelemaan asiasta seksuaalineuvontachattiimme. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.