Siirry sisältöön
Mitä tehdä sukuelinten oireille?
ID 300937
Tarvitsisin apua poikaystävälleni. Seurustelimme noin 3 vuotta sitten, jonka jälkeen erosimme. Olemme nyt hiljattain koulujen alusta alkaen löytäneet uudelleen toisemme. Meille on kuitenkin ilmennyt nyt ongelma. Harrastimme seksiä poikaystäväni kanssa noin kolme vuotta sitten, muutaman kerran, ilman ongelmia. Nyt kun olemme uudelleen löytänyt toisemme ja harrastaneet seksiä uudelleen, poikaystäväni penikselle on ilmennyt ongelmia. Emme ole harrastaneet seksiä muiden kanssa. Poikaystävälleni ilmestyi peniksensä varteen yksi finnin näköinen näppylä noin kuukausi sitten. Aluksi hän ei välittänyt siitä, koska luuli aknensa levinneen kyseiselle alueelle. Hänelle tuli myös vähän ihottumaa nivusten alueelle. Opastin laittamaan bephantenia ja ihottuma ilmeisesti lähti. Nyt kuitenkin noin viikko sitten hänen terskastaan on tullut kipeä. Se kuulemma pahenee päivä päivältä ja tuntuu epämukavalta. Terska punoittaa ja on hieman kostean oloinen ja mahdollisesti myös kutisee hieman. Kuulemma myös esinahan alta näyttää siltä että iho olisi vähän rikki, tai jotain sen tapaista. Virtsaaminen ei kuulemma tunnu ikävältä. Syön ehkäisypillereitä kuukautisiini, jonka takia päätimme että meidän ei tarvitse käyttää kondomia. Tiesimme myös että emme ole olleet muiden kanssa, joten emme nähneet riskiä seksitaudille. Olemme myös joutuneet käyttämään liukuvoidetta, koska limakalvoni eivät meinaa pysyä kosteina pillereiden takia. Minulla ei ole henkilökohtaisesti mitään oireita. Harrastimme myös 3 vuotta sitten muutaman kerran seksiä suojaamattomasi, vaikka en syönyt vielä silloin pillereitä. Eikä silloin tullut mitään kyseisiä oireita. Minua hämmentää tilanne. Olenko antanut poikaystävälleni jonkun seksitaudin? En ymmärrä edes mistä olisin sen itse saanut. Vai mikä voisi olla kyseessä? Voiko kyseessä olla joku ekseema ihottuma juttu mitä olen googlaillut. Mitä poikaystäväni kannattaisi tehdä, jotta oireet lähtisivät. Hän ei halua mennä lääkäriin, koska häntä hävettää. Saisiko apteekista ostettua jotain rasvaa, mikä voisi auttaa?

Asiantuntija vastaa
15.11.2023 klo 11:44 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi huolestasi liittyen poikaystäväsi peniksen ihon ja limakalvojen oireiluun. Hienoa, että löysit kysymään asiasta! Heti alkuun totean, että terveydenhuollossa sukuelimiin liittyvien vaivojen arviointi ja tutkiminen on arkipäivää. Vaivat ovat yleisiä!
Monia nuoria hävettää hakeutua lääkäriin sukuelimiin liittyvien oireiden vuoksi, mutta se on tämmöisessä tilanteessa välttämätöntä. Jos teillä kummallakaan ei ole ollut seksiä jonkun toisen kanssa, ei oireilua selitä tällöin seksitauti. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö lääkäriin joka tapauksessa tulisi hakeutua. Silloin, kun sukuelimissä on kipua ja oireita, syyn niihin arvioi lääkäri ja lääkäri myös määrää asianmukaisen hoidon. Infektio iholla voi vaatia reseptillä saatavan kortisoni- tai antibioottivoiteen esimerkiksi. On parempi hakeutua hoidon pariin ennemmin kuin myöhemmin.
Kannattaa siis kannustaa poikaystävää hakeutumaan lääkäriin häpeästä huolimatta. Häpeä on voimakas tunne, jota voi olla vaikeaa sietää, mutta häpeän ei kannata antaa estää toimimasta terveydettä arvostavalla tavalla. Terveyteen liittyvissä asioissa on todella tärkeää, ettei anna häpeän estää hakeutumasta avun piiriin. Kynnys ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon voi madaltua, kun pohtii erityisesti lääkärissä käynnin positiivisia seurauksia. Mitä todennäköisimmin syy ja asianmukainen hoito löytyy vaivalle, ja hän mahdollisesti osaa jatkossa hoitaa oireita oikein vastaavassa tilanteessa. Tilannetta ei myöskään enää tarvitse murehtia yrittäen löytää ratkaisuja itse. Itse etsityt ratkaisut pahimmillaan vievät tilannetta huonompaan suuntaan. On myös helpottavaa saada tieto siitä, mistä voi olla kyse ja esimerkiksi atopiassa oireita voidaan ennaltaehkäistä lääkärin neuvoin.
En valitettavasti pysty suosittelemaan voiteita tai varsinaista hoitoa. Usein kuitenkin sukuelinten puhtaanapito ja jonkinlainen ilmakylpy on tärkeää. Haavoja tai rikkinäistä ihoa ei pidä koskea likaisin käsin. Ilmakylvyllä tarkoitan esimerkiksi sitä, että kiristäviä ja keinokuituisia vaatteita kannattaa välttää ja herkkien ihoalueiden on tärkeää voida hengittää eikä hautua jatkuvasti. Kaikenlainen hankaus on haitallista, jos iho on rikki. Ihoalueiden ja limakalvojen täytyy antaa myös rauhassa parantua. Voi olla, että rasvaus on tärkeää myös, mutta on tärkeää selvittää asia terveydenhuollossa. Täältä voit kurkata, miten pääsee lääkäriin. Aina voi aluksi soittaa terveyskeskuksen neuvontaan tai hakeutua kouluterveydenhoitajalle, mikäli hänelle saa nopeasti ajan.
Toivottavasti vastaus auttaa lääkäriin hakeutumisessa. Rohkeasti vain!