Siirry sisältöön
Miten iso riski raskauteen on tilanteessani?
ID 295874
Hei! Onko mahdollista tulla raskaaksi, jos mies laukeaa naisen päälle ja spermaa saattaa osua emättimeenkin siemennesteen valuessa emättimen lähelle tai jopa osuu emättimeen ja silloin kun mies laukeaa naisen päälle tai käsiseksissä sama onko riskiä että nesteistä alkaisi raskaus? Käytössä on myös minipillerit, mutta en ole varma olenko aina ottanut niitä ajoissa eli samaan aikaan päivästä merkkinä Slinda- minipillerit. Kuinkahan suuri heitto tällä valmisteella on, että ehkäisyteho voisi laskea. Mielestäni olen nyt viimeisemmästä aloittamastani pillerilaatasta eli tästä, jota nyt parhaillaan syön pillereiden/tablettien numerot ovat 14 ja 15, kun tämä kuvailemani riskitilanne on sattunut ja olen ottanut kyllä kaikki pillerit mielestäni, mutta ajallisesti eroa tullut välillä jonkin verran. Onko mielestänne nyt riski raskauteen olemassa?

Asiantuntija vastaa
26.06.2023 klo 13:04 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kysymyksessäsi pohdit raskauden mahdollisuutta tilanteessa, jossa siemennestettä on seksin yhteydessä päässyt valumaan emättimen lähelle tai käsiseksin yhteydessä joutunut emättimeen. Kerrot, että käytössäsi on Slinda merkkiset minipillerit ja pohdit miten tarkkaan ajallisesti pillerit tulisi ottaa, ettei raskauden riskiä tilanteessa synny ja sinua mietityttää raskauden mahdollisuus omassa tilanteessasi.
Raskaus mahdollistuu tilanteessa, jossa spermaa on päässyt emättimeen ja käytössä ei ole ollut luotettavaa raskauden ehkäisymenetelmää. Tavallisesti raskaus alkaa penis-emätin yhdynnässä, mutta periaatteessa siemennestettä voi päätyä emättimeen myös muissa seksitavoissa, kuten sormien kautta. Lisätietoa raskauden mahdollisuudesta löydät täältä.
Slinda minipillereiden raskaudenehkäisyteho on oikein käytettynä hyvä. Slinda pilleriä olisi tarkoitus ottaa yksi tabletti 24 tunnin välein mielellään samaan aikaa päivittäin. Ehkäisyteho Slindalla kuitenkin säilyy, jos yksittäisen unohduksen aika on alle 24 tuntia eli ehdit ottamaan unohtuneen pillerit ennen uuden pillerin suunniteltua ottamisaikaa.  Tekstistäsi ei selviä kuinka pitkä aikaväli pillereiden ottamisessa oli, joten en voi tarkemmin arvioida ehkäisytehoa tai raskauden mahdollisuutta tilanteessasi. Voit tarkastaa tarkemman Slindan käyttöohjeen täältä. Tarvittaessa raskauden mahdollisuuden voi poissulkea tekemällä raskaustestin kolmen viikon kuluttua suojaamattomasta seksitilanteesta. Raskaustestin tekemisestä löydät lisätietoa täältä.
Raskauden lisäksi eritteiden vaihtuessa tai limakalvokontaktissa olisi hyvä huomioida seksitautien mahdollisuus. Jos seksitauteja ei ole suhteessasi poissuljettu seksitautitesteillä tai ette ole toistenne ensimmäiset kumppanit, niin suosittelen seksitautitesteihin hakeutumista tilanteessasi. Seksitautien tarttumisesta voit lukea lisää täältä ja täältä voit tarkistaa, mihin voi mennä seksitautitesteihin.
Jos raskauden mahdollisuus tai pillereidesi ehkäisyteho mietityttää sinua ja vaikuttaa esimerkiksi jatkossa seksistä nauttimiseen, niin suosittelen asiasta puhumista esimerkiksi terveydenhuollon ammattilaisen kanssa. Voit myös tulla juttelemaan asiasta myös Väestöliiton maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin, jonka löydät täältä