Siirry sisältöön
Miten voin määritellä oman seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen kokemuksen?
ID 310264
🏳️‍🌈Tunnen olevani ihan pihalla. Seksuaalisuuteni taitaa olla jotain biseksuaalin ja jonkin muun välillä. Ja sukupuoleni on jotain vielä hämmentävämpää tunnen olevani tyttö, joksi synnyin. Mutta en ajattele olevani VAIN tyttö enkä myöskään osaksi poika. Se on jotain muuta tähän sopisi demityttö nimikkeeksi, mutta en tunne olevani esim 80% tyttö ja 20% poika kuten selitin. Olen tyttö ja kutsun itseäni sellaiseksi mutta henkisesti tunnen olevani enemmän taipuva. Eli olen ihan sekasin seksuaalisuudestani että sukupuolesta. Anteeksi viestin sekavuudesta🏳️‍🌈

Asiantuntija vastaa
13.08.2024 klo 16:17 , Väestöliitto
Hei,
kiitos viestistä. On ihan ok “olla pihalla”, sillä käsitystä siitä, minkälaiseksi koet itsesi, ei voi pakottaa tai jouduttaa. Usein käsitys itsestä rakentuu läpi elämän. Hyvä, että otit yhteyttä ja kirjoitit ajatuksistasi ja tunteistasi, sillä kirjoittaminen on yksi tapa käsitellä ja selkeyttää niitä myös itselle.
On tavallista, että nuoruudessa oman itsensä määrittely voi askarruttaa erityisesti, sillä kehossa, hormonitoiminnassa ja mielessä tapahtuu paljon muutoksia lyhyessä ajassa. Erilaiset puolet identiteetissä vahvistuvat kokemusten kautta, kun opit tuntemaan itseä paremmin, sekä tiedostat omia tarpeita, arvoja ja kiinnostuksen kohteita.
Oman identiteetin pohtiminen voi myös hetkellisesti hämmentää tai ahdistaa, mutta sekään ei ole vaarallista, vaan kertoo, että olet itsellesi tärkeän, merkityksellisen ja samalla ehkä hankalalta tuntuvan aiheen äärellä. Jos kuitenkin ahdistus, muunlainen psyykkinen stressi tai pahaolo rajoittavat jatkuvasti arkea ja elämää, kannattaa itselle pyytää apua esimerkiksi kouluterveydenhuollosta tai oman hyvinvointialueen mielenterveyspalveluista.
Jokainen voi määritellä itse oman seksuaali- ja sukupuoli-identiteettinsä, kokemallaan tavalla. Jotain henkilöä itsensä ymmärtämisessä ja määrittelyssä auttavat valmiit käsitteet, kun taas joku muu ei löydä itseänsä millään valmiista määritelmistä, tai muuten koe itsemäärittelyä tarpeelliseksi tai mielekkääksi.
Olet tehnyt hyvä havainnon omasta sukupuolen kokemuksestasi ja se on täysin ok. Ylipäänsä kun mietitään sukupuolen ja seksuaalisuuden kokemusta, niin harva henkilö on sataprosenttisesti jotain, vaan meissä jokaisessa on usein piirteitä, jotka löytyvät erilaisista tavoista määritellä sukupuolta tai seksuaalisuutta. Voit lukea lisää itsemäärittelystä ja normeista Setan verkkosivuilta. Voit halutessasi tutustua myös Setan tarjoamiin nuorten tuki- ja neuvontapalveluihin.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Voit tulla keskustelemaan aiheesta lisää myös seksuaalineuvontachatiimme.