Siirry sisältöön
Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä 6vuotta ja su...
ID 305416
Olen ollut puolisoni kanssa yhdessä 6vuotta ja suhde on ollu hyvä ja toimiva muuten mutta seksi meillä ei ollut toiminut yli vuoteen ennenkuin nyt sain sen toimimaan kyseenalaisin keinoin. Olin illan istujaisissa aivan asuntomme lähellä ja päädyin harrastamaan seksiä toisen naisen kanssa. En ollut pystynyt edes laukeamaan puolisoni kanssa yhdynnässä pitkään aikaan mutta nyt kykenin siihen toisen kanssa. Hyvin pian tämän jälkeen lähdin kumminkin vähän matkan päähän takaisin asunnolleni ja päädyin jonkin uuden kipinän sytyttämänä seksiin oman puolisoni kanssa. Nyt seksi tuntui taas paremmalta puolisoni kanssa ja saimme vietettyä ihanan hetken taas pitkästä aikaa. Seksi toimii taas meidän välillä mutta minua jäi kyseisen illan tapaus mietityttämään että pitääkö minun tästä kertoa että olin yhdynnässä toisen kanssa juuri hetki ennen meidän keskeistä seksiä? Mietin että vaikenenko tästä koska tämä hetken syrjähyppy toi seksi elämäämme kipinää ja sai sen toimimaan taas jälleen.

Asiantuntija vastaa
24.05.2024 klo 09:42 - Nina Svedström-Koskinen , perheneuvoja, psykologi ja seksuaaliterapeutti , Suomen evankelis-luterilainen kirkko
Hei! Kerrot 6 vuotta kestäneestä suhteestanne, jota kuvaat hyväksi ja toimivaksi. Kerrot myös siitä, miten päädyit illanistujaisissa harrastamaan seksiä toisen naisen kanssa. Pohdit, kertoako tapahtuneesta puolisollesi vai ei.
Kerrot, että seksi toimii taas välillänne. Pohdin, auttoiko tapaus väleihinne myös muilla tavoilla. Saiko se oivaltamaan kumppanista jotain uutta tai herättikö se jollain tasolla pelon toisen menettämisestä. Mitä ajattelet, miten puolisosi suhtautuisi, jos kertoisit tapahtuneesta hänelle? Mitä hyvää siitä voisi seurata? Entä mitä huonoa siitä mahdollisesti seuraisi? Mitä ikinä päätät kertomisen suhteen tehdä, joudut elämään seurauksien kanssa. Niitä voi olla vaikea ennalta arvata. Pohdin myös uskottomuuteen liittyen, mitä paineita sinä mahdollisesti koet parisuhteessa? Mitä odotuksia ja kriteerejä puolisollasi on seksiä kohtaan? Onko parisuhdeseksi suorittamista? Kiihotutko kumppanistasi? Miten olette käsitelleet parisuhteessanne seksuaalisen puolen haasteita? Onko asiasta vaiettu? Onko puhuttu siitä, millaisesta seksistä kumpikin nauttii tai siitä, miten toimitaan jos jompikumpi ei kiihotu? Miten kuvailisit tunneyhteyttänne?
Minua jää myös kiinnostamaan parisuhteenne ja siihen mahdollisesti liittyvät haasteet? Mikä mahdollisti seksin toisen naisen kanssa ja mitä esteitä siihen on ollut oman kumppanisi kanssa? Millainen historia sinulla on yhdessä puolisosi kanssa suhteessa siihen, mitä tulee seksiin? Millaisia vaiheita suhteessanne on ollut ja mitä kriisejä olette mahdollisesti käyneet yhdessä läpi? Jää myös kiinnostamaan välillänne vallitseva vuorovaikutus ja se, miten tyytyväisiä kumpikin olitte seksielämäänne ennen uskottomuutta.
Huomaan myös miettiväni suhteenne rajoja. Mikä on sallittua ja mikä taas menee uskottomuuden puolelle? Tunnistatko itse, missä milloinkin mennään?
Uskottomuutta on laadultaan monenlaista. Uskottomuutta voi esimerkiksi olla pitkäaikaisempi tunnesuhde, jossa jaetaan toisen kanssa liikaa ja toinen muodostuu liian tärkeäksi. Uskottomuus voi myös olla viesti toiselle siitä, että haluaa päättää suhteen. Mitä merkitsee tämä uskottomuus, mitä teidän suhteessanne tapahtui? Miksi se tapahtui juuri nyt?
On myös hyvä, miettiä, tarvitsisitteko tilanteeseenne asiantuntija-apua.
Hyvää alkavaa kesää!
Terveisin, perheneuvoja Nina Svedström-Koskinen