Siirry sisältöön
Olenko bi? En tiiä mikä minua vaivaa?
ID 293714
Olenko bi? En tiiä mikä minua vaivaa? Oon aina pitänyt itseäni heterona, mutta nyt ajattelen naisia sillä tavalla ja viehätyn heistäkin. Oon tehnyt itsetyydytystä ja unelmoinut naisten kanssa olemisesta sillä tavalla. En vaan tiedä oonko hetero vai bi? Vai voiko tää olla jokin vaihe elämässä vaan? Ehkä tää on pelkästään kokeilun halua? Miten saisin selville tämän mikä olen? 🤔 Jotenkin olin sokissa ja ahdistunut kun tää tunne tuli eka kerran yllättäen. Uskonnon takia en haluaisi olla bi. Kun haluan joskus päästä taivaaseen mummin luokse vanhana 🙏 pahinta on ettei mun äiti hyväksy sitä jos olisin bi. Se suuttuisi tai ei auttaisi varmaan minua jutuissa. 😥 Sisko onneksi hyväksyisi minut. Mitä mieltä ootte tästä tekstistä? 🤔

Asiantuntija vastaa
02.05.2023 klo 13:13 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi miettineesi omaa seksuaalista suuntautumistasi ja olet kokenut ahdistusta tästä. On varsin tavallista, että omat ajatukset ja oma seksuaalinen suuntautuminen mietityttävät nuorena ja ulkoa tulevat odotukset aiheuttavat ahdistusta. Mutta on hyvin turvallista omassa mielessä testata eri fantasioita ja tutkia omaa seksuaalisuuttaan, eikä tämä tarkoita, että sinun tarvitsisi määritellä seksuaalista suuntautumistasi, mikäli koet siitä epävarmuutta.
Viestissäsi mietit, että uskonnon vuoksi et haluaisi olla bi ja pohdit, ettei äitisi välttämättä hyväksyisi bi-seksuaalisuutta. Jokaisella meillä on oikeus ihastua, rakastus tai tykätä toisesta, oli vastapuolen sukupuoli mikä tahansa ja kenelläkään ei ole oikeutta suhtautua siihen kielteisesti. Tämä on yksi sinun seksuaalioikeuksista. Lisätietoa seksuaalioikeuksista löydät täältä.  On kuitenkin ymmärrettävää, että käyt tällä hetkellä läpi ristiriitaisia tai ikäviä tunteita pohdintoihisi liittyen. Kannattaa antaa itselle aikaa pohtia näitä asioita sekä pyrkiä suhtautumaan itseä kohtaan myötätuntoisesti.
Seksuaalioikeuksiisi kuuluu myös yksityisyys eli sinun ei ole pakko jakaa tätä asiaa äidin kanssa, jos koet sen mahdottomana. Mietit asiasta puhumista siskon kanssa ja mielestäni tämä kuulostaa hyvältä idealta. On ensin hyvä lähteä liikkeelle perheenjäsenestä, ystävästä tai jostakusta muusta turvallisesta ihmisestä, jonka tiedät suhtautuvan pohdintaasi myönteisesti ja kertominen tuntuu turvalliselta. Täältä voit lukea lisää miten ja milloin voi omalle perheelle kertoa omasta seksuaalisesta suuntautumisesta.
Toivottavasti tästä oli apua pohdinnoissasi. Voit tulla myös halutessasi juttelemaan lisää maksuttomaan seksuaalineuvonnan chattiin, jos jokin jäi mietityttämään sinua. Nuorten seksuaalineuvontachatin löydät täältä.