Siirry sisältöön
Onko homoa tykätä tyttöjen vaatteisiin pukeutuneista pojista?
ID 295513
Onko homoa tykätä tytypojista (pojista joilla on tyttöjen vaatteet päällä) Luulin aluksi että olisin ihan vaan homoseksuaali mutta sit yritin tehä jotain ihan vaan normi miehen kanssa mutta ei se kyllä napannu yhtään. Siinä on joku eri juttu kun niillä on tyttöjen vaatteet päällä. Oonko vaan homo vai tykkäänkö vaan peniksistä? 🙁

Asiantuntija vastaa
15.06.2023 klo 13:38 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että olet pohtinut omaa mieltymystäsi tykätä tyttöjen vaatteisiin pukeutuneista pojista, ja pohdit samalla omaa seksuaalista suuntautumistasi. Oman seksuaali-identiteetin sekä omien mieltymysten pohdinnat ovat tavallisia ja jos oma mieltymys poikkeaa valtavirrasta, niin voi syntyä hämmentynyt olo oman mieltymyksen normaaliudesta.
Seksuaalista suuntautumista on lupa pohtia, ja sen suhteen saa olla epävarma. Kukaan muu ei voi määritellä sitä sinun puolestasi, mutta on tosi ymmärrettävää, että tämmöiseen pohdintaan toivoo varmuutta. On kuitenkin aivan normaalia kokea vetoa nimenomaan tyttöjen vaatteisiin pukeutuneisiin poikiin tai vaikka ainoastaan peniksellisiin henkilöihin. On myös mahdollista olla esimerkiksi homo, mutta seksuaalinen mieltymys voi samaan aikaan liittyä voimakkaasti myös siihen, miten toinen esimerkiksi pukeutuu. Seksuaalinen suuntautuminen ja fetisismi sinällään ovat eri asioita, mutta voivat elää yhtaikaisesti ihmisen henkilökohtaisessa kokemuksessa seksuaalisuudestaan. Ihminen voi kiihottua monenlaisista asioista ja nämä mieltymyksen kohteet eivät ole valintakysymyksiä. Fetissistä voidaan puhua yleensä silloin, jos mieltymys jotain tiettyä asiaa kohtaan kasvaa voimakkaaksi ja on jatkuvaa. Fetissi ei kuitenkaan määritä seksuaalista suuntautumistasi, ja on mahdollista, että fetissit muuttuvat elämän aikana.  Voit lukea fetisseistä lisää täältä. Voit pohtia, voisiko kyse olla kohdallasi sekä seksuaalisesta suuntautumisesta että fetisismistä.
Oman fetissin tai mieltymyksen puheeksi ottamista omassa suhteessa helpottaa hyvä puheyhteys kumppaniin. Fetissistä ei ole pakko kertoa kumppanille, jos fetissin ei koe tuovan lisäarvoa juuri tähän suhteeseen tai oma mieltymys toimii paremmin fantasiamaailmassa. Fetissistä kertominen voi avata suhteelle parhaimmillaan uusia mahdollisuuksia, mutta on hyvä valmistautua kumppanin reaktioon, joka voi olla mitä tahansa järkytyksestä innostukseen. Suhde voi löytää fetissin kautta aivan uusia ulottuvuuksia, mutta joskus fetissin esille tuominen voi johtaa myös suhteen lopettamiseen.
Jos fetissi aiheuttaa elämässä enemmän kärsimystä kuin nautintoa, niin voi olla järkevää hakea asiaan keskusteluapua esimerkiksi seksuaalineuvonnasta tai terapiasta. Jos mieltymyksesi tuntuu sinulle ongelmalta tai aiheuttaa suhteissasi ongelmia, niin voit tulla keskustelemaan asiasta myös maksuttomaan seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdinnoissasi.