Siirry sisältöön
Onko klamydia- ja tippurinäytteeni vastaus luotettava?
ID 304354
Moi! Kävin klamydia tippuri yhteisvirtsanäytteessä ja en ole varma jäikö alle 10 ml mitä luki minimi virtsa määräksi ja varmaan hyvä oli 20-30 milliä. Max viivasta painotettiin että yli ei saa mennä ja minulla ei oikeen tullut virtsaa tilanteessa ja myös en nähnyt purkkiin niin en uskaltanut oikeen lisätäkkään virtsaa tosiaan kun ei tullut paljoa kerralla. Niin pääpointtini on se että voinko saada liian vähäisestä määrästä virtsaa klamydia tippuri virtsanäytteessä virheellisen negatiivisen tulkoksen vai ilmoittaako labra ja katsoo sen ja tulee sitten tulokseksi “epäonnistunut testi” tieto minulle. Joudunko mennä uusiksi testiin vai mitä nyt? vai saanko varmasti tiedon jos se on tehty virheellisesti labrasta? Huolissaan että saan luotettavan tuloksen. Muuten olin tehnyt kaikki oikein eli virtsaamatta, ilman pesua, ekat pisarat ja sitten itämisajat huomioiden.

Asiantuntija vastaa
30.01.2024 klo 10:02 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kysymyksessäsi pohdit klamydia- ja tippurinäytteen onnistumista, kun näytteeseesi jättämä virtsamäärä jäi vähäiseksi. Pohdit, että voiko näytteestä otettuun tulokseen nyt luottaa tai tuleeko laboratoriosta mahdollisesti vastaus, joka kertoo, että näyte ei ole onnistunut.
On totta, että laboratorioon lähetettävän näytteen otossa on oltava tarkkana, jotta tulos on luotettava. Jos näytteenotossa on poikkeamaa, niin on siitä hyvä kertoa näytteen vastaanottajalle. Kerroit, että olit noudattanut näytteenotto-ohjeita muuten tarkasti eli ollut määrätyn ajan virtsaamatta (usein 2h ajan), näyte otettu ilman pesuja, ensi virtsasta ja mahdollisesta tartuntakontaktista oli riittävä aika.
Jos virtsanäyte on ollut liian niukka ja testiä ei saada luotettavasti tehtyä, niin laboratorio ilmoittaa tällöin sinulle uusintanäytteen tarpeesta. Usein näyte pystytään tutkimaan myös pienemmästä määrästä virtsaa.  Jos virtsanäytteen ottaminen tuntuu sinusta haastavalta uudestaan, niin klamydia- ja tippurinäyte voidaan ottaa myös pumpulipuikkonäytteenä niistä paikoista joihin suojaamaton kontakti on ollut (esimerkiksi emättimestä, peniksestä, nielusta, anaalista tai silmästä). Näytteen ottaminen on maksutonta julkisen terveydenhuollon puolella. Voit olla yhteydessä näytteen ottamisesta esimerkiksi omaan terveyskeskukseen tai sukupuolitautien poliklinikalle.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla juttelemaan asiasta myös seksuaalineuvontachattiin. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.