Siirry sisältöön
Onko normaalia, että kuukautiset ovat myöhässä?
ID 312631
Moi, olen 17 vuotias ja minulla on kohta ollut 2 viikkoa kuukautiset myöhässä. Raskaus ei voi olla mitenkään mahdollista olen tehnyt raskaustestin, joka näyttää negatiivista ja olemme kumppanin kanssa käytetty aina kondomia. Minulla oli ennen käytössä e pillerit, jotka lopetin noin 4kk sitten. Luin, että kuukautisten pois jäämisen syynä voi olla stressi, nopea laihtuminen/lihoaminen, liiallinen urheilu, mutta minulla ei ole mitään näistä, mikä voisi olla myös kuukautisten myöhästymisen syy. Minulla on aina ollut kuukautiset todella säännölliset. Mitä pitäisi tässä kohtaa tehdä? Voiko olla jostain vakavasta kyse? Vai onko ihan normaalia, että ne on myöhässä?

Asiantuntija vastaa
07.11.2024 klo 09:26 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta ja hyvä, että selvittelet asiaa. Olet toiminut oikein tehdessäsi raskaustestin, koska kuukautiset ovat myöhässä. Voit halutessasi vielä toistaa raskaustestin kertaalleen. Jos olet kovasti huolissasi kuukautisten myöhästymisestä, mene juttelemaan asiasta kouluterveydenhoitajan kanssa tai voit ottaa yhteyttä myös terveysasemaasi. Huoli ja pelko ovat hyviä syitä asian selvittämiseksi ja avun hakemiseksi.
Jos tietää varmuudella, ettei ole raskaana ja kuukautiset jäävät pois, voi tilannetta seurata jonkin aikaa rauhassa. Raskaudenehkäisyä tulee käyttää ja jos sen kanssa tulee ongelmia tai on suojaamaton penis-emätinyhdyntä, se voi muuttaa tilannetta raskauden suhteen. Kolmansien poisjääneiden kuukautisten jälkeen, asiaa kannattaa viimeistään lähteä selvittämään lääkärin vastaanotolla. Tutkimusten kautta voi löytyä syy kuukautisten poisjäännille. Lääkäri selvittää tilannetta kyselemällä ja tarvittaessa tarkistamalla muutaman verikokeen. Voit lukea aiheesta lisää artikkelistamme.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Voit halutessasi tulla juttelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachattiimme.