Siirry sisältöön
Onko normaalia, että välillä menkat ovat hirveän kipeät?
ID 290426
Onko normaalia, että välillä menkat on ihan hirveen kipeet ja välillä taas ei tunnu missään. Voiko siihen olla jokin syy vai onko se vain niin?

Asiantuntija vastaa
17.02.2023 klo 10:50 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi kuukautisiin liittyvää kipua sekä kivun voimakkuuden vaihtelua kerrasta toiseen. On totta, että epämukavuutta ja kipuilua voi liittyä kuukautisiin. Sinänsä on myös tavallista, että kuukautisten tuntemukset hieman vaihtelevat kerrasta toiseen. Jonkinasteiset kuukautiskivut ovat etenkin nuorilla tavallisia ja 60-80% nuorista kokee niitä. On kuitenkin vaikeaa arvioida näin etäällä sitä, kuinka kovasta kivusta on kohdallasi kyse. Monia auttaa perinteiset tavat lievittää kuukautiskipuja kuten liikunta sekä lämmitetty kauratyyny tai kuumavesipullo alavatsalla. Myös tulehduskipulääkkeet ja parasetamoli voivat auttaa kipujen kanssa. Suosittelenkin, että hakeudut nyt alkuun kouluterveydenhoitajalle juttelemaan kivusta sekä pohtimaan vaihtoehtoja lievittämään kipua juuri sinun tilanteessasi. Voitte myös pohtia yhdessä kivun voimakkuutta sekä sitä, että lievittävätkö perinteiset kivun hoitomenetelmät kipuja niin tehokkaasti, että voit elää tavallista elämää kuukautisten kanssa. Kuukautiskivuista löydät lisää tietoa täältä.  On tärkeää, että kuukautiset eivät ole sellaiset, että ne estävät sinua elämästä tavallista elämää kuten koulussa ja harrastuksissa käynti.
Toistuvat kovat kivut ovat myös syy hakeutua lääkärin vastaanotolle. Parhaiten gynekologisissa vaivoissa osaa auttaa gynekologi. Gynekologisessa tutkimuksessa voidaan selvittää kivuille mahdollista selittävää tekijää. Joskus kivut voivat myös olla viesti taustalla piilevästä sairaudesta kuten endometrioosista. Endometrioosilla tarkoitetaan sitä, että kohdun limakalvon kaltaista kudosta esiintyy myös muualla kuin kohdussa. Nämä “limakalvopesäkkeet” sitten reagoivat kuukautisten aikana samaan tapaan kuin kohdun limakalvo. Endometrioosista ei välttämättä puhuta kauheasti, mutta sairautena se on tavallinen ja oireita voidaan hoitaa. Kun puhumme sairaudesta, voi se aluksi pelästyttää, mutta on tärkeää tietää, että noin joka kymmenes kohdullinen ihminen elää endometrioosin kanssa. Endometrioosi ilmenee kullakin ihmisellä yksilöllisesti eli se voi olla myös hyvin vähäoireinen eikä se sinänsä ole vaarallinen. Endometrioosista löydät lisää tietoa täältä.
Täältä näet ohjeita siihen, kuinka hakeutua lääkärin vastaanotolle. Julkisessa terveydenhuollossa sinua auttaa alkuun todennäköisesti yleislääkäri. Yksityisellä terveysasemalla pääset samantien gynekologin juttusille, mutta se on toki maksullista.
Voit myös tulla juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiimme, mikäli halut keskustella tilanteestasi lisää. Chatin löydät täältä.