Siirry sisältöön
Onko normaalia kokea tarvitsevansa seksivälineen?
ID 315992
Onko normaalia kokea tarvitsevansa seksivälineen? Hei! Oon kohta 17v tyttö ja olen jonkun aikaa ajatellut, että onko tämän ikäisen sopivaa haluta vibraattori. Tyydytän itseäni sormilla, joka toimii hyvin mutta, tuntuu jo vähän tylsältä. Haluaisin siis vibraattorin, mutta en uskalla ostaa, vaikka olen tavallisessa ruokakaupassa niitä nähnytkin. Mietin myös sitä, että mitä teen, jos vanhempani kuulisivat kun käytän sitä omassa huoneessa?

Asiantuntija vastaa
09.04.2025 klo 14:03 , Väestöliitto
Moikka ja kiitos viestistäsi!
Myös moni muu ikäisesi on miettinyt ja kiinnostunut seksivälineen kokeilemisesta ja hankkimisesta. Nuoruudessa kiinnostus omaan kehoon, nautintoon ja seksiin herää enemmän – ja on myös ihan tavallista haluta kokeilla uusia tapoja tutkia ja toteuttaa omaa seksuaalisuutta ja nautintoa.
Seksivälineen, kuten vibraattorin, haluaminen ei ole millään tavalla väärin tai epäsopivaa. Se voi olla hyvä lisä oman nautinnon löytämisessä, eikä siihen tarvita mitään muuta “syytä” kuin oma halu ja kiinnostus. Toisaalta seksivälineiden käyttö ei ole välttämätöntä, eivätkä suinkaan kaikki niistä pidä. Lue lisää seksivälineistä artikkelistamme.
Monet nuoret kokevat ihan samanlaista epävarmuutta kuin sinä seksuaalisuuden ja seksivälineiden suhteen. Vibraattorin hankkiminen on sallittua myös sinun iässäsi, ja jos olet nähnyt niitä ruokakaupassa, se kertoo siitä, että ne ovat ihan arkinen ja sallittu osa omaa hyvinvointia.
Se on tosi huomaavaista, kun mietit, että seksivälineen ääni voisi kuulua vanhemmille. Kuitenkin vibraattorit voivat olla myös hiljaisia. Lisäksi kannattaa laittaa esimerkiksi oman huoneen ovi kiinni, musiikkia tai vaikka suihku taustalle. Ne voivat auttaa, jos jännittää. Tärkeintä on, että olet omassa rauhassa.
Ja vielä yksi juttu: sä päätät, mitä kerrot vanhemmillesi ja mitä et. Sinulla on myös oikeus yksityisyyteen. Oma seksuaalisuus on henkilökohtainen asia ja sitä saa tutkia omassa rauhassa – ilman häpeää. Toivottavasti vastauksesta on apua sinulle. Jos haluat jutella aiheesta lisää, se onnistuu seksuaalineuvontachatissa.