Siirry sisältöön
Onko normaalia runkkailla ainakin 3 kertaa päivässä?
ID 311484
Moi! Olen 15 vuotias nuori mies. Minä tykkään runkkailla joka päivä ainakin 3 kertaa. Mietin onko tämä normaalia ja onko se ok jos runkkaa koko ajan.

Asiantuntija vastaa
13.09.2024 klo 11:03 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Viestisi aihe, itsetyydyttämisen hyväksyttävät rajat on teema, joka mietityttää usein nuoria ja sen vuoksi olemme kirjoittaneet aiheesta myös artikkelin: “Olenko koukussa itsetyydytykseen tai pornoon?”
Itsetyydyttäminen on normaali ja luonnollinen osa ihmisen seksuaalisuutta. Se on myös hyvä tapa tutustua omaan kehoon, sen toimintaan ja se voi auttaa ymmärtämään paremmin, mikä sinusta tuntuu hyvältä. Itsetyydytys ei ole haitallista, kun se tapahtuu omasta halusta, siitä saa nautintoa ja mielihyvää, eikä se ole pakonomaista tai aiheuta haittaa omaan arkeen. Voit halutessasi lukea itsetyydyttämisestä lisää artikkelistamme.
Itsetyydyttämiselle ei ole määritelty ajallisia tai määrällisiä normaalin rajoja, koska se on mahdotonta, sillä ihmisten seksuaaliset tarpeet ja aktiivisuus vaihtelee paljon. Tärkeää onkin oma tunne ja ajatus asiasta. Jos sinusta  tuntuu, että itsetyydytys haittaa muita elämän osa-alueita, kuten sosiaalisia suhteita, opiskelua tai työtä, se voi olla liiallista. Jos koet, että itsetyydytys vie liikaa aikaa tai siihen liittyy pakonomaisuutta, siitä on hyvä keskustella luotettavan aikuisen tai ammattilaisen kanssa. Voit halutessasi tulla keskustelemaan asiasta lisää esimerkiksi seksuaalineuvontachattiimme.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua. Voit pohtia asiaa lisää omatoimisesti myös “Olenko koukussa runkkaamiseen” -nettikurssin avulla.