Siirry sisältöön
Onko suojaamattomassa suuseksissä mitään riskiä saada HIV:iä tai muuta seksitautia?
ID 312437
Hei, olen 14 vuotias poika ja harrastin poikaystäväni kanssa suojaamatonta suuseksiä pari päivää sitten niin onko siinä mitään riskiä saada tautia tai HIV:iä tai mitään muuta seksitautia yms jne

Asiantuntija vastaa
23.10.2024 klo 11:33 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta. Hyvä, että selvittelet asiaa.
Suuseksissä, kuten muissakin seksitavoissa, joissa ei ole käytössä kondomia tai suuseksisuojaa, on mahdollisuus seksitautuen tarttumiseen. Seksitautia ei voi kuitenkaan olla, jos seksin osapuolilla ole ollut koskaan aiemmin suojaamatonta seksiä muiden henkilöiden kanssa. Voit lukea lisää seksitautien tarttumisesta artikkelissamme.
Suojaamattomassa suuseksissä Hiv-riski on pieni sillä osapuolella, joka imee tai nuolee kumppaninsa sukuelimiä. Osapuolella, jonka sukuelimiä imetään tai nuollaan, ei ole hiv-riskiä. Muut seksitaudit tarttuvat suuseksissä helposti molemmin päin, joten esimerkiksi klamydia ja tippuri tulee tarvittaessa testata nielusta suojaamattoman suuseksin jälkeen. Voit lukea lisää poikien välisestä seksistä artikkelistamme.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Voit tulla juttelemaan aiheesta lisää myös Seksuaalineuvontachattiimme.