Siirry sisältöön
Pitääkö esinahka saada vedettyä kokonaan terskan taakse?
ID 272377
Hei! Olen 20 vuotias mies, ja minua on alkanut askarruttaa sellainen asia kuin että en saa esinahkaani vedettyä aivan niin taakse kun se menisi. Asia on ollut aina näin, eikä siitä ole koskaan ollut mitään haittaa, joten mietin tarvitseeko tälle tehdä mitään, vai pitäisikö minun käydä näyttämässä sitä lääkärille varmuuden vuoksi. Ainoa kerta kun olen kokenut siitä olevan haittaa, oli armeijan metsäleiri, jolloin peniksen pää kipeytyi ja oli kosketusarka, ja takaisin kasarmille palattuani huomasin, että esinahan päähän oli muodostunut jotain valkoista kovaa töhnää enkä saanut liikutettua esinahkaani taakse yhtään. Tämä meni kuitenkin ohi muutaman pesukerran jälkeen. Eli, mitä tehdä? :/

Asiantuntija vastaa
04.03.2022 klo 10:52 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Esinahkaa ei ole välttämätöntä saada vedettyä täysin terskan taakse. Kerrot, että esinahka ei yleensä aiheuta sinulle kummempaa vaivaa, jolloin lääkärissäkään ei ole tarpeellista käydä. Kivut (esim. erektiossa), tulehdukset tai puhtaana pitämisen haasteet ovat syitä käydä näyttämässä penistä lääkärille.
Tulehdusten välttämiseksi on tärkeää, että pyrkii huolehtimaan hygieniasta mahdollisimman hyvin päivittäisellä pesulla lämpimällä vedellä. Sukuelimiä ei myöskään tule pestä liikaa. Kuvaamasi valkoinen kova töhnä on todennäköisesti ollut smegmaa eli esinahkatalia. Tätä erittyy luontaisesti, ja sen tarkoitus on pitää kosteutta yllä. Jos ei pääse peseytymään, niin sitä voi kertyä liikaa, ja se voi kovettua antaen myös haitallisille bakteereille kasvualustan. Jos näin käy, voi esimerkiksi koettaa käyttää kookosöljyä tai hajusteetonta perusrasvaa pesun yhteydessä, jotta smegma pehmenisi helpommin. Täältä näet, kuinka pidetään huolta sukuelinten puhtaudesta.
Mikäli tätä tapahtuu toistuvasti tai huomaat peniksessä punoitusta ja tulehduksen oireita, on tärkeää käydä lääkärissä. Lääkärille penikseen liittyvien huolten kuuleminen ja tutkiminen on arkipäivää. Toivottavasti vastauksesta on apua!