Siirry sisältöön
Puoliso ärsyttää koko ajan?
ID 243425
Olen ollut parisuhteessa mieheni kanssa 8 vuotta ja meillä on 2 vuotias lapsi. Olen väsynyt stressaantunut, ärtynyt ja kiukuttelen miehelleni. Hermostun liian nopeasti. En tiedä onko mieheni enää onnellinen kanssani. Mistä voin hakea apua itselleni? Tätä on jatkunut jo pitkään, minun kanssani ei voi keskustella koska hermostun heti. Miehelleni siis. Lapsen kuullen yritän olla kiukuttelematta. Mistä apua?

Asiantuntija vastaa
09.03.2021 klo 13:44 , Väestöliitto
Hei
ja kiitos kysymyksestä. Kerrot, että ärtyneisyytesi on jatkunut jo pitkään ja tarvitset apua. Hyvä kun lähetit kysymyksen!
Ihan ensi haluisin tietää monia asioita. Kuinka nukut? Mitkä asiat tekevät sinusta stressaantuneen? Mikä on työtilanteesi? Saatteko apua lapsen hoidossa tarvittaessa? Millä tavoin pidät huolta omasta hyvinvoinnistasi?
Elämä on kokonaisuus. Elintärkeitä jaksamisen kannalta ovat lepo (nukkuminen) ja ravinto, jotka vaikuttavat valtavasti meidän tunnesäätelyyn ja stressitasoon ja sitä kautta myös läheisiin ihmissuhteisiimme. Pienen lapsen vanhempana näissä voi olla monta haastetta. On tosi vaikeaa sanoa, mikä on syy tai seuraus ja mistä lähteä korjaamaan asiaa. Mutta hyvä kun haluat tutkia ja selvitää tätä.
Ärtymys on usein eräänlainen “suojatunne”, joka peittää alleen isompia tunteita, kuten pelkoja, huolia ja häpeää. Pohdit itsekin, että miehesi ei ehkä enää ole onnellinen kanssasi. Sen täytyy tuntua tosi musertavalta. Tärkeää olisi tutkia mistä kaikesta tämä ärtymys ja kiukku koostuu, mitä kaikkea sen takana on? Kun siihen pääsee kiinni on mahdollista myös rakentaa tunneyhteyttä kumppanin kanssa uudelleen.
Pohdin myös kohdistuuko ärtymyksesi kumppaniisi vai onko tämä ärtymys laajemminkin läsnä suhteessa asioihin? Toivoisin, että kävisit lääkärissä, jotta selvitettäisiin onko väsymykseen ja ärtyisyyteen jotakin fysiologista syytä. Samalla he varmasti tutkivat mielialaasi. Kuvailemasi oireet voivat liittyä myös esimerkiksi masennukseen.
Toivoisin myös, että hakisitte yhdessä apua. Voitte ottaa yhteyttä  Väestöliiton maksuttomiin palveluihin yhdessä ja varata ajan. Tällaisessa tilanteessa on hyvä, jos molemmat pääsevät kertomaan tilanteesta, sanomaan mitä kaipaisivat toiselta ja että yhdessä voitaisiin sopia miten tästä eteenpäin.
Toivon teille kaikkea hyvää. Apua ja tukea kannattaa hakea myös lapsen takia!