Siirry sisältöön
Uuden parisuhteen aloittaminen avioeron jälkeen p...
ID 295239
Uuden parisuhteen aloittaminen avioeron jälkeen pohdituttaa. Olen tavannut kiinnostavan ihmisen mutta epävarmuus siitä, onko uusi kumppaniehdokas luottamuksen arvoinen ja tunteeko hän samoin yhteydestämme aiheuttaa epävarmuutta. Välillämme vallitsee toimiva keskusteluyhteys mutta huomaan oman epävarmuuteni lisääntyvän tunteiden vahvistuessa. Tiedostan, että näin, yli 40-vuotiaana kummallakin on takana elettyä elämää ja oma elämänhistoriansa. Olen työstänyt aktiivisesti avioeroani, enkä ole ehdoin tahdoin etsinyt uutta kumppania. Elämääni on kuitenkin astunut henkilö mutta epävarmat tuntemukseni aiheuttavat toisinaan ahdistusta. Tiedän, että aika näyttää mihin suhteemme vie, mutta en pidä itsessäni näistä tuntemuksista; epävarmuudesta ja ylianalysoinnista sekä mahdollisesti tarpeettomasta epäilystä. Millä tavoin voisin lisätä luottamusta ja uskoa uuteen suhteeseen ja nauttia enemmän tästä hetkestä? Olen taipuvainen ylianalysoimaan ja olen pyrkinyt vähentämään tätä piirrettä itsessäni. Nyt kuitenkin uuden suhteen myötä ylianalysointi tuntuu ottavan vallan hyvin herkästi ja pelkään tulevani satutetuksi.

Asiantuntija vastaa
20.06.2023 klo 07:47 - Päivi Stelin-Valkama , perheneuvoja, kliininen seksologi , Suomen evankelis-luterilainen kirkko
On ymmärrettävää, että avioeron jälkeen kynnys uuden suhteen aloittamiseen tuntuu korkealta. Kuvaat sitä, miten epävarmuus kasvaa tunteiden vahvistuessa. Uskaltaisiko tähän peliin lähteä, kun panokset alkavat jo olla suuret? Entä jos petynkin?
Suhteen aloittamisen kynnyksellä tunteet ailahtelevat kahteen suuntaan. Jos käännän selkäni ja vetäydyn, en ainakaan tule satutetuksi. En altista itseäni pettymykselle tai hylätyksi tulemiselle. Mutta silloin en koskaan saa tietää, tulinko kävelleeksi onneni ohi. Ehkä käänsinkin selkäni ilolle ja onnistuneelle suhteelle.
Sanot, että et pidä epävarmuuden, epäilyn ja ylianalysoinnin tunteista itsessäsi. Ovatko nämä esiin nousseet tunteet sinulle uusia? Ehkä olet kohdannut aiemmassa liitossasi pettymyksiä, jotka nyt tekevät sinut varovaiseksi ottamaan askelia kiinnostavaa henkilöä kohti.  Sanot viisaasti, että tässä iässä ja elämäntilanteessa jokaisella on oma taustansa ja historiansa. Tilanne on toki erilainen kuin kahden nuoren ihmisen ensimmäisen suhteen aloituksessa. Silloin kaikki on uutta ja alkamassa alusta, tavallaan puhtaalta pöydältä. Vai onko puhtaita pöytiä olemassakaan? Ensimmäiseen suhteeseensa astuvilla on heilläkin tuomisia suhteeseensa: omien lapsuudenperheidensä tavat toimia ja ilmaista tunteita. Hyvät ja hankalat tuliaiset taitavat aina kulkea mukana meidän jokaisen repussa astuessamme suhteeseen toisen ihmisen kanssa.
On hyvä muistaa, että eron tai erojen jälkeistä suhdetta aloittavilla on vahvuutenaan kypsyys ja elämänkokemus. Kumpikin on joutunut aiempien suhteidensa ja erojensa myötä katsomaan peiliin ja kohtaamaan niin omia vahvuuksiaan kuin haasteitaankin kumppanuudessa. Millainen minä olen puolisona? Miten olen kasvanut ja viisastunut suhteissani? Mitä tähänastinen elämä on opettanut minulle ja kumppanilleni?
Satutetuksi tulemisen pelko muistuttaa aiemmista tilanteista, joissa henkilö on tullut huonosti kohdelluksi. Pelolla on hyvä tarkoitus: se suojaa meitä elämän uusilta kolhuilta. Samalla se voi kuitenkin ylisuojella ja estää hyvää tapahtumasta. Raskaat kokemukset ovat saattaneet traumatisoida. Traumaattinen kokemus voi jättää jälkeensä fyysisiä oireita niin, että tilanteissa, jotka jollakin tavalla muistuttavat mennyttä, henkeä alkaa ahdistaa tai vatsaa vääntää. Silloinkin on tärkeätä muistuttaa itselleen, että tämä on uusi tilanne, lähelläni on uusi ihminen. Menneisyyden vaikeuksien ei tarvitse toistua, vaan edessäni voi olla uusi mahdollisuus. Uskaltaisinko katsoa, mitä se toisi tullessaan?
Tietty määrä heittäytymistä on tarpeen, jotta rohkenisit lähteä löytöretkelle ihmettelemään, mihin mahdollinen uusi suhde johtaisi. Sitähän ei tiedä kokeilematta. Samalla myös hitunen varovaisuutta on viisautta. Auttaisiko eteneminen pienin askelin ja rauhalliseen tahtiin sinua säilyttämään riittävän turvallisuuden ja hallinnan tunteen? Aina on mahdollista peruuttaa takaisin päin, jos siltä tuntuu.
Enemmän kuin tekemiään valintoja ihminen saattaa katua niitä mahdollisuuksia, joiden hän on antanut mennä ohi tarttumatta niihin. Kaikelle ei voi eikä tarvitse sanoa kyllä, mutta jos mahdollista, kannattaa varata aikaa ja rohkeutta eteen avautuvan mahdollisuuden ennakkoluulottomaan tutkimiseen.
Hyvää tutkimusmatkaa!
Päivi