Siirry sisältöön
Voiko minipillerit aloittaa koska vain?
ID 298929
Voiko minipillerit aloittaa missä vaiheessa kuukautiskiertoa tahansa? Kyseessä on Desirett- merkki, pakkausselosteessa lukee että aloitettava kuukautisten ensimmäisenä päivänä, mutta jostain kuulin, että niitä voisi muulloinkin aloittaa. Kuukautiset minulla on aina olleet epäsäännölliset, joten en tiedä, milloin ne alkaisivat.

Asiantuntija vastaa
21.09.2023 klo 10:00 , Väestöliitto
Hei!
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan. Pohdit viestissäsi, että onko minipillereiden aloituksessa kuukautiskierron ajankohdalla merkitystä vai voiko pillerit aloittaa missä tahansa kierron vaiheessa.
Pääsääntöisesti suositellaan, että lääkkeiden käytössä noudatetaan pakkausselosteen ohjeita tai reseptin kirjoittaneen lääkärin ohjetta. Ohjeet pakkausselosteessa ovat tarkasti laadittu, että minipillereiden käyttö olisi luotettavaa ja raskauden ehkäisy toimisi mahdollisimman varmasti.
Minipillerit on hyvä aloittaa kuukautisten ensimmäisenä päivänä, koska raskauden ehkäisy alkaa heti pillereiden aloituksesta ja alkaneet kuukautiset kertovat, ettet ole pillereiden aloituksen aikaan mahdollisesti raskaana. Jos aloitat minipillereiden syömisen kuukautiskierron muussa kohdassa, niin olisi tärkeää käyttää vielä kondomia lisäehkäisynä 7 vuorokauden ajan pillereiden aloituksen jälkeen, että pillereiden teho raskauden ehkäisyyn ehtii alkaa.
Jos sinulla ei ole raskauden ehkäisyn tarvetta ja aloitat minipillereitä muusta syystä, niin pillereiden aloitusajankohdalla ei ole tällöin niin suurta merkitystä. Osa kokee, että ensimmäisten kuukausien aikana tiputteluvuotoa eli ylimääräistä veristä vuotoa voi olla enemmän, kun pillerit on aloittanut kuukautiskierron muussa ajankohdassa. Ylimääräinen tiputteluvuoto on kuitenkin vaaratonta.
Kuukautisten ensimmäiseksi päiväksi määritellään se päivä, jolloin kuukautisvuotosi alkaa. Vaikka aiemmat kuukautiskiertosi ovat olleet epäsäännölliset, niin voit aloittaa minipillereiden syöminen, kun seuraava vuoto alkaa. Voit olla pillereiden aloituksesta vielä yhteydessä myös terveydenhuollon tahoon, joka on pillerit sinulle määrännyt.
Jos kaipaat enemmän tukea tai tietoa, voit halutessasi tulla juttelemaan meidän seksuaalineuvontachattiin.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi!