Siirry sisältöön
Voiko niukka vuoto olla merkki raskaudesta?
ID 313769
Hei! Olen harrastanut suojaamatonta seksiä aina poikaystäväni kanssa muttei koskaan ole tullut sisääni vahingossa eikä tietoisesti, olen lukenut että vauhti/touhu tippoja voi silti tulla. Kuukautisieni piti alkaa eilen, vuoto on ollut olematonta. Verrattavissa esim jos leikkaa vihanneksia ja tekee pienen viillon veitsellä sormeen. Olemattoman pieni veri määrä on ollut hailakan vaaleanpunaista enkä tiedä mitä tekisin. Toki kuukautiset voivat olla myöhässä, mutta voiko tämä kertoa raskauden alusta jotain? Stressaa ajatus paljon, koska pitäisin lapsen mutta poikaystäväni ei todellakaan hyväksyisi ajatusta jos olisinkin raskaana (tuskin olen) olen siis 16 vuotias tyttö.

Asiantuntija vastaa
30.12.2024 klo 10:26 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Koska sinulla on ollut suojaamatonta seksiä ja kuukautisesi ovat mahdollisesti myöhässä, suosittelen sinua tekemään raskaustestin. Raskaustesti on luotettavin tapa selvittää, onko raskaana. Raskaustestejä voi ostaa suurimmista ruokakaupoista ja apteekeista. Kannattaa noudattaa raskaustestin käyttöohjeita luotettavan tuloksen saamiseksi. Voit lukea lisää raskaustestistä artikkelistamme.
Suosittelen sinua ottamaan jatkossa yhteyttä myös oman hyvinvointialueen ehkäisyneuvolaan, jotta saat ehkäisyn kuntoon jatkoa ajatellen. Suosittelen myös hankkimaan ja käyttämään kondomeja, sillä jokainen suojaamaton yhdyntä on mahdollisuus raskaudelle. Lisää raskauden alkamisesta voit lukea artikkelistamme.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan asiasta tarkemmin seksuaalineuvontachattiimme.