Siirry sisältöön
Voiko runkkaaminen tai pornon katselu vaikuttaa erektioon?
ID 297839
Onko mahdollista että runkkaaminen ja pornon katselu ovat saaneet aikaan sen että erektion saaminen myös itsetyydyttäessä on vaikeaa? Miten pystyn saamaan voimaakkaan erektion takaisin?

Asiantuntija vastaa
21.08.2023 klo 17:01 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi erektioon liittyvästä huolesta. Pohdit viestissäsi erektion jäykkyyttä sekä pornon/itsetyydytyksen vaikutusta jäykkyyden kokemukseen.
On sinänsä tavallista ettei erektio välttämättä tunnu kerrasta toiseen samanlaiselta. Huolesi liittyy kuitenkin siihen, että voiko pornon kulutus tai itsetyydytys vaikuttaa siihen, miten koet erektion nykyisin.
Kysymykseesi ei ole helppoa vastata siltä pohjalta, mitä tässä tilanteestasi tiedämme. Runsas itsetyydytys itsessään voi toki tehdä sen, että erektio ei ole samalla lailla jäykkä joka kerralla, mutta voit esimerkiksi kokeilla mitä tapahtuu, jos pidät itsetyydytyksestä muutaman päivän tauon.
On kuitenkin tiedossa, että runsas pornonkulutus on yhdistetty erektioon liittyviin haasteisiin. Runsaalla kulutuksella ei tarkoiteta paria tuntia viikossa vaan sillä viitataan huomattavasti suurempaan kulutukseen. Pornoa runsaasti kuluttavat raportoivat usein myös muita haittoja pornon katseluun liittyen.
Tässä on myös syytä ottaa puheeksi se, että pornon katseluun ja itsetyydyttämiseen voi syntyä riippuvuus. Riippuvuutta mitataan tässä erityisesti käytöksestä johtuvilla henkilökohtaisilla haitoilla, ja tässä mielessä sitä arvioidaan yksilöllisesti. Vaikka ihminen itsetyydyttäisi päivittäin, ei siitä automaattisesti välttämättä ole haittaa. Riippuvuutta voi kuitenkin pohtia esimerkiksi Olenko koukussa runkkaamiseen? -nettitestin avulla. Löydät nettitestin täältä. Mikäli riippuvuus mietityttää, voi apua saada terveydenhuollon kautta. Alkuun voit tulla esimerkiksi meidän seksuaalineuvontachattiin juttelemaan.
Mikäli tästä viestistä ei ollut sinulle apua tai sinua pohdituttaa tilanteesi edelleen, voit tulla juttelemaan aiheesta seksuaalineuvontachattiimme. Chatin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta on apua niin, että pääset tilanteesi kanssa eteenpäin!
Täältä löydät lisää tietoa seksi- ja pornoriippuvuudesta ja oma hoito -oppaan.