Siirry sisältöön
Voiko runkkaaminen vaikuttaa peniksen kokoon?
ID 291654
Oon poika ja 13-vuotias. Oon runkannut 10-vuotiaasta asti ja tuntuu että se ois vaikuttanut mun peniksen kokoon vaikkei pitäisi. Miten saisin kirittyä muita kasvussa? Auttaisiko tauko runkkaamisesta?

Asiantuntija vastaa
13.03.2023 klo 10:45 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan! Pohdit viestissäsi runkkaamisen vaikutusta peniksen kokoon, ja miten saisit kirittyä muita kasvussa.
Runkkaaminen ei vaikuta peniksen kokoon ja tauko runkkaamisesta ei nopeuta peniksen kasvua. Murrosiän kehitys etenee yksilöllisesti ja tämä koskee myös peniksen kasvua, eikä tähän valitettavasti pysty itse vaikuttamaan. Täältä voit lukea lisää peniksestä ja täältä murrosiän kehityksestä.
Kannattaa olla lempeä itselle ja oman kehon kehitystä kohtaan. On hyvä muistaa, ettei oman kehon kehityksen aikatauluun pysty itse vaikuttamaan.
Toivottavasti sait apua pohdinnoissasi! Jos aihe vielä mietityttää, niin voit tulla juttelemaan siitä seksuaalineuvontachattiimme.