Siirry sisältöön
Voiko stressi vaikuttaa siihen, etteivät kuukautiset ala?
ID 311559
Moi! Oon 14 vuotiaa tyttö ja pelkään olevani raskaana. Kondomi on ollut käytössä yhdynnässä ja kuukautisillani pitäisi alkaa kahden päivän sisään vaikka normaalisti ne alkaisivat viikon aikaisemmin kuin pitäisi alkaa. Vatsa on ollut kipeä ja päätä särkenyt ja rinnat ollut arat. Viime yhdyntä kerrasta on noin kuukausi. Olen stressannut paljon lähiaikoina joten voisiko sekin vaikuttaa siihen etteivät kuukautiset ala? Ja nänneistä on tullut jotain nestettä ihan vähän kun olen puristanut sitä mutta se voi olla myös vettä. Ja en käytä mitään pillereitä eli yhdynnässä on ollut vain kondomi suojana eikä tarkistettu sitä mutta isoa reikää ei ole voinut olla.

Asiantuntija vastaa
16.09.2024 klo 13:48 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotostasi. Hienoa, että pyydät apua, koska pelkäät olevasi raskaana.
En ole varma, ovatko kuukautisesi jo myöhässä. Kehossa voi esiintyä monenlaisia tuntemuksia, jotka eivät kuitenkaan automaattisesti tarkoita raskautta. Esimerkiksi rintojen arkuus, vatsatuntemukset tai pahoinvointi ovat oireita, jotka voivat selittyä muullakin kuin raskaudella. Jos pelkää raskauden mahdollisuutta, niin oireiden tarkkailun sijaan on hyvä tehdä raskaustesti. Se kertoo oikein ajoitettuna parhaiten siitä, onko raskaana, vai ei. Lue lisää raskaustestin tekemisestä artikkelistamme.
Hienoa, että olette käyttäneet kondomia yhdynnässä. Jos yhdynnässä on käytetty kondomia oikein koko ajan, raskauden riski on erittäin pieni. Kondomin ehkäisyteho on noin 97 % oikein käytettynä. Tämä tarkoittaa, että jos kondomia on käytetty alusta loppuun, riski tulla raskaaksi on hyvin pieni.
Jos kondomi ei taas toimi odotetusti seksissä, niin se yleensä rikkoutuu tai lähtee pois peniksen päältä seksin aikana. Jos kondomin kanssa on ongelmia, eikä käytössä ole muuta ehkäisymenetelmää, kannattaa ottaa jälkiehkäisytabletti. Jälkiehkäisystä voit lukea lisää artikkelistamme.
Kuukautiset eivät aina tule täsmällisesti, etenkään jos kuukautiset ovat alkaneet hiljattain. Myös stressi ja murehtiminen voivat viivästyttää niiden alkamista. On siis tärkeää odottaa kuukautisten alkamista ennen kuin tekee johtopäätöksiä raskaudesta. Jos kuukautiset eivät ala odotetusti, tulee tehdä raskaustesti. Raskaustestiin voi hakeutua oman hyvinvointialueen ehkäisyneuvolaan. Lue lisää myöhässä olevista kuukautisista artikkelistamme.
Ehkäisyneuvolassa voit keskustella myös muista raskaudenehkäisymenetelmistä kondomin rinnalle. Samalla voit ottaa puheeksi seksitautien testaustarpeen, sillä kondomin rikkoonnuttua, tai jos on seksiä ilman kondomia, myös niiden tarttuminen on mahdollista.
Toivottavasti vastauksestani on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachattiimme.