Siirry sisältöön
Voiko uudet e-pillerit olla epäsopivat?
ID 311632
Iltaa! 18-vuotias nuori nainen. Millä tavalla menkat ja keho reagoivat kun ensin olen e-pillereillä ehkä noin 6kk skipannut menkat niiden avulla, eikä ole tulleet läpi kierron aikana. Nyt kuitenkin kun pilleri merkki vaihtui, menkat alkoivat. Onko mahdollista, että menkat kestää pitkään skippailujen takia? Vai meneekö kierto normaalisti. Aamuisin vuotoa ei juuri lainkaan, mutta illalla vuotoa on, onko se normaalia? Vai voiko pillerit olla vain epäsopivat?

Asiantuntija vastaa
24.09.2024 klo 15:26 , Väestöliitto
Moikka,
kiitos yhteydenotosta.  Eri ehkäisypillerimerkeissä  voi olla erilaiset vaikuttavat aineet ja niiden määrä voi myös vaihdella. Se vaikuttaa siihen, miksi eri ehkäisypillerit toimivat eri tavoin, esimerkiksi tyhjennysvuotojen suhteen. Aika tulee siis näyttämään, miten uusi e-pillerimerkki sinulle toimii ja miten tyhjennysvuodot tulevat.
Hormonaalista ehkäisyvalmistetta suositellaan käytettävän vähintään 3 kuukautta ennen kuin tekee johtopäätöksiä niiden sopivuudesta. Liian hätäisesti tehtyjen johtopäätösten seurauksena voidaan joutua tilanteeseen, jossa oikein mikään ehkäisyvalmiste ei tunnu sopivan. Jos et ole jatkossa tyytyväinen uuteen ehkäisyvalmisteeseen, niin ota yhteyttä sinne paikkaan, josta uusi e-pillerimerkki sinulle määrättiin.
Mietit myös vuotojen määrää. On tavallista, että vuotoa vaikuttaa tulevan enemmän pystyssä ollessa kuin nukkuessa, sillä painovoiman vaikutuksesta vuoto valuu alaspäin tehokkaammin pystyssä ollessa kuin pötkötellessä. Ylimääräisten vuotojen, tai nk. välivuotojen yhteydessä on aina hyvä arvioida myös seksitautien mahdollisuus, etenkin jos on ollut suojaamatonta seksiä. Voi lukea lisää välivuodoista artikkelistamme.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Voit halutessasi tulla keskustelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachattiimme.