Siirry sisältöön
Voiko veren nieleminen olla haitallista?
ID 289786
Hei! Harrastin poikaystäväni kanssa suuseksiä, jonka aikana hänelle tuli haava, jota ei heti huomattu, joten nielin jonkin verran verta seksin aikana. Tämän jälkeen jäi mietityttämään, että onko toisen veren nielemisestä haittaa?

Asiantuntija vastaa
30.01.2023 klo 15:27 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi toisen ihmisen veren nielemistä hyvin pienessä määrässä. Jos verta huomaamatta tulee suuhun ja siitä nieluun, niin siitä ei yleisesti ottaen ole mitään erityistä haittaa. Vaikka jotkut (seksi)taudit voivatkin levitä veren välityksellä, veri ei – varsinkaan näin pienessä määrin – tässä ole keskeisin tekijä vaan se, jos nielussa tai sukuelimissä on seksitautitartunta, jolloin eritteiden joutuminen joko sukuelinten tai nielun  limakalvoille voi johtaa tartuntaan. Seksitaudin mahdollisuus suuseksissä on olemassa, mikäli seksiä on aiemmin ollut muiden kanssa ilman kondomia tai suuseksisuojaa eikä seksitauteja ole testattu.  Tästä syystä kondomia suositellaan käytettäväksi penikselle annettavassa suuseksissä ja suuseksisuojaa vulvalle annettavassa suuseksissä, mikäli seksitautitilanteesta ei ole varmuutta. Täältä löydät lisää tietoa seksitaudeista.
Toivottavasti vastauksesta on apua pohdinnoissasi!