Siirry sisältöön
Voinko hankkia seksileluja?
ID 309352
Moikka! Olen 14v. Mahdollisesti Poika, ja minulla on alkanut murrosikä yli vuosi sitten, ja on tullut runkkailtuakin monta kertaa. Nyt minua on alkanut kiinnostella seksilelut, onko se normaalia näin nuorena? Jos se on normaalia, Olisiko laillista käyttää sellaista tämän ikäisenä? Jos se on laillista, onko sellaisen ostaminen laillista? Miten sellaisia voisi hankkia vanhemmilta salassa? Tilin käyttö ei onnistu, sillä vanhemmat välillä seuraavat tilitapahtumiani. Mietin apteekkia, mutta olisiko outoa mennä tämän ikäisenä? Olisiko homoa käyttää jotain anaalilelua, kuten anustappia?

Asiantuntija vastaa
15.07.2024 klo 11:25 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotosta nettineuvontaan!
Pohdit viestissäsi seksivälineiden ikärajaa ja laillisuutta. Niiden käytölle ei ole määritelty ikärajoja laissa. On kuitenkin totta, että välineen ostaminen voi kuitenkin olla haastavampi juttu alaikäisenä. Erotiikkaliikkeissä asioimiselle on useimmiten määritelty ikäraja, sillä niissä myydään myös ikärajallisia tuotteita, ja ikäraja on monesti 18. Moneen erotiikkaliikkeeseen voi kuitenkin olla puhelimitse tai sähköpostitse yhteydessä ja etukäteen kysyä, olisiko sieltä mahdollista tulla ostamaan seksiväline alaikäisenä. Ja tosiaan myös osalla apteekeista ja isoista päivittäistavarakaupoista on erilaisia seksivälineitä valikoimissaan.
Pohdit viestissäsi myös sitä, onko kiinnostuminen seksivälineistä normaalia ikäisellesi. Se, että murrosiässä seksuaalisuus alkaa eri tavoin kiinnostaa on normaalia ja tavallista, samoin kiinnostus seksivälineisiin. On kuitenkin myös normaalia, jos nämä asiat eivät kiinnosta eli nuoret kuten ihmiset muutenkin ovat erilaisia keskenään.
Pohdit myös anaaliin käytettäviä välineitä, ja sitä, että onko siinä jotakin homoa. Sen enempää homous kun heterous ei määrity tekojen vaan ihmisten henkilökohtaisen kokemuksen ja itsemäärittelyn perusteella. Seksuaalinen suuntautuminen ei myöskään määritä sitä, minkälaiset seksitavat kiinnostavat.
Lopuksi vielä tietoa seksivälineistä. Seksivälineitä on markkinoilla monenlaisia, ja osaan liittyy myös riskejä turvallisuuden suhteen. Käyttöohjeisiin on tärkeää tutustua ennen käyttöä. Puhuit viestissäsi peräaukkoon käytettävästä välineestä, ja niistä onkin tärkeää tietää muutama asia. Peräaukolle on suunniteltu omat välineet juuri siksi, että peräaukko on anatomisesti sellainen, että sulkijalihakset ikään kuin imaisevat sisäänsä. Sillä tavoin ulostekaan ei valu ulos miten sattuu. Peräaukkoon suunnitelluissa välineissä tulee siis olla “stoppari” eli kanta, joka estää välineen luisumista peräaukkoon. On erittäin tärkeää, että peräaukon hyväilyssä ei käytä mitään muuta välinettä kuin siihen suunniteltuja välineitä. Mikäli jostain syystä kävisi niin, että väline luiskahtaisi peräaukkoon, on tärkeää saada se sieltä saman tien pois. Jos sitä ei saa pois itse, täytyy lähteä saman tien lääkäriin. Täältä löydät ohjeet siihen, miten tämmöisessä tilanteessa kannattaa toimia.
Peräaukon alueella liukuvoidetta tulee käyttää runsaasti, sillä peräaukko ei eritä luontaisesti liukastetta ja limakalvot ovat herkät rikkoutumaan (kannattaa tarpeen mukaan huolehtia myös kynsien leikkuusta). Myös hygieniassa tulee olla tarkka eli väline (tai vaikkapa kädet) tulee pestä hyvin ennen käyttöä ja käytön jälkeen, jotta välttyy kemikaalien tai bakteerien viemisestä peräaukkoon. Seksiväline tulee pestä ohjeiden mukaisella saippualla ettei materiaali vahingoitu, ja liukuvoiteenkin tulee sopia yhteen välineen materiaalin kanssa. Esimerkiksi silikonipohjainen liukuvoide ei sovi yhteen silikonista valmistetun välineen kanssa. Nämä asiat kannattaa varmistaa välineen pakkausselosteesta. Ei kannata myöskään valita alkuun kookasta välinettä, ja on tärkeää huolehtia siitä ettei missään vaiheessa mikään satu peräaukossa. Kipu on merkki siitä, että jotakin on menossa rikki.
Toivottavasti vastuksesta on apua pohdinnoissasi. Mikäli vastauksessa jokin mietityttää, voit jutella aiheesta seksuaalineuvontachatissa. Chat palvelee myös kesällä, mutta rajoitetusti. Aukioloajat ja itse chatin löydät täältä.