Siirry sisältöön
Voinko luottaa raskaustestien tuloksiin?
ID 312611
Hei! Olen peloissani siitä että olen mahdollisesti raskaana. Poikaystäväni hyväili itseään ja sitten vahingossa samalla kädellä minua. Siemennestettä on siis saattanut päätyä minuun. Tein testin lähes 4 viikkoa tapahtuneen jälkeen ja se näytti negatiivista. Tällöin minulla oli normaalit kuukautiset. Seuraavan testin tein pari päivää myöhemmin ja se näytti taas negatiivista. Voinko luottaa raskaustestien tuloksiin? Olen kovin peloissani raskaudesta.

Asiantuntija vastaa
30.10.2024 klo 11:12 , Väestöliitto
Hei,
kiitos yhteydenotosta. Hyvä, että otat yhteyttä, koska raskauden mahdollisuus pelottaa sinua.
Siittiöt eivät pysy kauaa toimintakykyisenä kehon lämpötilan ja olosuhteiden ulkopuolella. Olet myös tehnyt raskaustestit, jotka kertovat ettet ole raskaana. Lisäksi sinulla on tullut kuukautiset. Antamiesi tietojen valossa et ole raskaana. Voit lukea lisää raskaustestistä artikkelistamme.
Jos asia huolestuttaa sinua jatkossa edelleen, ota yhteyttä oman hyvinvointialueen ehkäisyneuvolaan. Sieltä saat tukea tilanteeseen ja voit pohtia myös säännöllisen raskauden ehkäisymenetelmän tarpeellisuutta ja aloittamista. Hormonaalinen ehkäisymenetelmä suojaa oikein käytettynä hyvin raskaudelta.
Toivottavasti vastauksesta on sinulle apua. Halutessasi voit tulla keskustelemaan aiheesta lisää seksuaalineuvontachattimme.