Siirry sisältöön
Voinko olla raskaana vaikka syön e-pillereitä?
ID 299978
hei. olen miettinyt voisinko olla raskaana. imen käyttänyt Diza merkkistä ehkäisy pilleriä jo 6 kk ja harrastanyt seksia pari kertaa ilman ehkäsyä ilman että mies on tullut sisään.Yli ajattelen helposti tälläteet asiat mutta oman mielen rauhaksi haluaisin kysyä

Asiantuntija vastaa
18.10.2023 klo 15:36 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan!
Kerrot viestissäsi, että olet harrastanut seksiä ja pohdit nyt raskauden mahdollisuutta. Kerrot, että sinulla on käytössä e-pillerit ja samalla, että olet harrastanut seksiä ilman ehkäisyä. Oletan, että tarkoitat, ettet olet käyttänyt e-pillereiden lisäksi mitään muuta ehkäisyä, kuten esimerkiksi kondomia.
Jos olet syönyt e-pillereitä pakkausselosteen ohjeiden mukaisesti, e-pillereiden raskaudensuoja on luotettava. Silloin ei ole syytä huoleen raskauden mahdollisuudesta, vaikka olisit harrastanut seksiä ilman kondomia. Pakkausselosteen löydät esimerkiksi täältä (lääkeinfo.fi -palvelusta). Jos olet epävarma e-pillereiden käytöstä voit myös olla yhteydessä omaan terveydenhuollon tahoon, joka on pillerit sinulle määrännyt.
Koska olet harrastanut seksiä ilman kondomia on hyvä muistaa, että seksitaudin tartunnan mahdollisuus on olemassa.  Jos seksitauteja ei ole suhteessasi poissuljettu seksitautitesteillä tai ette ole toistenne ensimmäiset kumppanit, niin suosittelen seksitautitesteihin hakeutumista. Seksitaudit ovat usein oireettomia, joten oireita ei kannata jäädä odottelemaan. Täältä voit lukea lisää seksitautien tartunnasta. Täältä voit lukea lisää miten hakeutua seksitautitesteihin.
Mikäli sinua kovasti huolettaa raskautumisen mahdollisuus, tai huomaat, että tarvitset toistuvaa varmistusta siitä ettet ole raskaana, kannattaa asiasta puhua ammattilaisen, esimerkiksi kouluterveydenhoitajan, kanssa. Kirjoitat, että helposti yliajattelet näitä asioita, joten haluan kannustaa sinua pohtimaan mitä tunteita tai ajatuksia voisi löytyä yliajattelun takana. Voit myös tulla juttelemaan tästä lisää seksuaalineuvontachattiimme. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.
Toivottavasti vastauksestani oli apua pohdinnoissasi!