Siirry sisältöön
Voivatko oireeni olla endometrioosista johtuvia?
ID 297777
Moi! Oon 19v tyttö ja epäilen vahvasti että mulla vois olla endometrioosi. Minkälaisia oireita siinä esiintyy (netissä ei riittävän kattavasti omasta mielestä tietoa)? Elikkä siis kärsin yleisesti vatsavaivoista ja selkäkivuista lähestulkoon joka päivä myös mahakipu ja turvotus useasti läsnä. Olen käyttänyt säännöllisesti e-pillereitä jo usean vuoden ajan ja uskon että kuukautisten aikana vuoto sekä kivut hieman helpottaneet. Siitä asti kun kuukautiseni ensimmäistä kertaa alkoivat (muistaakseni ollessani 12v) olen kärsinyt todella pahoista selkään/reisiin säätelevistä kivuista ja krampeista. Koulussa / muualla aina sanottu, että kuukautiset sattuvat eikä sitä ole selitetty sen enempää, joten olen luullut omien kipujen olevan normaaleja, tosin vain hieman pahemmasta päästä. Kuukautisten aikana en pysty tekemään lähestulkoon mitään muuta, kuin makaamaan yhdessä asennossa päivät pitkät lämmin kauratyyny alavatsalla, vessassa käynti on erittäin kivuliasta. Kipu on niin kovaa, että itken lähestulkoon koko menkkojen ajan. Myös joskus sillon tällöin noin viikko edellisten kuukautisten jälkeen esiintyy ruskeaa vuotoa ja kuukautis kipujen kaltaisia ”nipistyksiä” vatsassa. Yleisesti ottaen olen väsynyt ja voimaton (varsinkin vuodon aikana!) Olen hakeutumassa lääkäriin, kunhan vain saisin tarpeeksi rohkeutta, sekä sellaisen ajankohdan, jolloin ei olisi paljoa muuta ”ylimääräistä” kuormittavaa/stressaavaa asiaa meneillään. Osaatko antaa yhtään minkäänlaista, edes suuntaa antavaa vastausta / ehdotusta mikä minua vaivaa (olisiko epäilyni endometrioosista mahdollinen) ?

Asiantuntija vastaa
21.08.2023 klo 14:46 , Väestöliitto
Kiitos yhteydenotostasi nettineuvontaan.
Pohdit kysymyksessäsi endometrioosin mahdollisuutta, koska kerrot kärsineesi kuukautisten aiheuttamasta kivuista ja krampeista. Tämän lisäksi sinulla on lähes joka päivä vatsavaivoja, selkäkipuja sekä turvotusta. Koet olosi myös voimattomaksi ja väsyneeksi varsinkin kuukautisvuotojen aikaan. Kerrot käyttäneesi e-pillereitä jo useamman vuoden ajan, joiden olet kokenut hieman auttavan kipujen ja vuotojen kanssa.
Endometrioosilla tarkoitetaan kohdun sirottumatautia eli kohdun limakalvoa kasvaa pakoissa, joissa sen ei kuuluisi kasvaa. Endometrioosia on yleinen sairaus ja arviolta noin 10-15% naisista sairastaa sitä. Oireiden vaikeusaste vaihtelee paljon. Endometrioosi on yleensä perinnöllinen eli asiasta voi saada viitettä myös, jos suvun naisilla on todettu aikaisemmin endometrioosia.
Endometrioosin mahdollisuutta mietitään usein syynä kivuliaille kuukautisille, koska kivuliaat kuukautiset ovat usein taudin keskeisin oire. Muita tavallisia oireita ovat virtsaamis- ja ulostamisvaivat sekä yhdyntäkivut. Mainitsemasi vatsanturvotus, väsymys ja kivut voivat liittyä myös endometrioosiin. Löydät lisätietoa endometrioosista esimerkiksi potilasyhdistys Korennon sivuilta, jotka löydät täältä.
Endometrioosi epäily perustuu aluksi oireisiin ja tällöin hoidoksi suositellaan tulehduskipulääkettä sekä mahdollisesti ehkäisyvalmistetta, jonka kanssa kuukautisvuodot olisivat mahdollisimman niukat. Käyttämäsi e-pillerit ovat hyvä hoitokeino ja usein voidaan suositella e-pillereiden käyttöä ilman taukoa, jotta kuukautisvuodot saadaan mahdollisimman vähäisiksi. Tästä ilman taukoja käytöstä voit jutella esimerkiksi e-pillereitä määränneen terveydenhuollon tahon tai lääkärin kanssa ja pohtia vievätkö käyttämäsi e-pillerit oireita riittävästi pois vai onko hyvä pohtia muiden hormoniehkäisyvalmisteiden kokeilemista.  Kuukautisista ei kuitenkaan kuulu kärsiä, eikä niiden kuulu rajoittaa elämää.
Suosittelen sinua varaamaan joka tapauksessa aikaa lääkärille tai gynekologille asian suhteen. Lääkäri voi gynekologisessa tutkimuksessa varmentaa endometrioosiepäilyä ja osaa antaa sinulle tietoa oireiden helpottamisesta. Tämän lisäksi on tärkeää poissulkea muut mahdolliset syyt. Lääkärikäyntiin valmistautumisesta löydät lisätietoa täältä. Omia oireita on hyvä kirjata ennen lääkärikäyntiä ylös, esimerkiksi Moona-sovelluksen oirepäiväkirjaan. Moona-sovelluksen löydät täältä.
Toivottavasti vastauksesta oli apua pohdintoihisi. Voit halutessasi tulla kysymään lisäneuvoa Väestöliiton nuorten seksuaalineuvontachatista. Seksuaalineuvontachatin löydät täältä.