Siirry sisältöön

Uusi maksuton verkkopalvelu tukee kiperissä kysymyksissä

Julkaistu 08.01.2020
Voiko pettämisen antaa anteeksi? Mitä teen, jos lapsi on nähnyt pornoa? Miten kerron erosta lapsille? Mistä tietää, että on homo?

Väestöliitosta vastataan päivittäin ihmisten kysymyksiin, jotka voivat olla pieniä ja kepeitä tai isoja ja kipeitäkin. Kysymysten määrä kertoo valtavasta tarpeesta saada tukea ihmissuhteisiin, sosiaaliseen hyvinvointiin ja terveyteen liittyviin kysymyksiin. Suuri kiinnostus kertoo myös siitä ettei tukea välttämättä muualta saa. Ihmiset kaipaavat esimerkiksi vanhemmuuden, seksuaalisuuden ja parisuhteen tueksi asiallista ja luotettavaa tietoa sekä keskusteluapua.

Terveydenhoitajien vastaanotolla neuvolassa tai koulussa ei aina joko aika tai rohkeus riitä ottamaan mieltä painavaa asiaa puheeksi. Perheneuvolat ovat paikoin pahasti ruuhkautuneet. Maksulliset palvelut ovat monen ulottumattomissa. Kynnys kysyä neuvoa madaltuu, jos siihen tarjotaan mahdollisuus nimettömästi ja kun vastaajina ovat sote-järjestöjen asiantuntijat ja koulutetut vapaaehtoiset, eikä viranomainen.

Uusi kansalaisjärjestöjen matalan kynnyksen palvelu

Väestöliitto on yhdessä kumppanijärjestöjen kanssa avannut uuden maksuttoman palvelun osoitteessa hyväkysymys.fi. Palvelu tarjoaa tukea erilaisten, mieltä askarruttavien elämäntilanteiden pohtimiseen. Palvelua voi käyttää nimimerkin turvin. Mukana sisältöjä ja erilaisia verkkoavun muotoja on tuottamassa 36 järjestöä.

Palvelusta nuoret, aikuiset, ikäihmiset, parit ja perheet löytävät runsaasti luotettavaa tietoa eri muodoissa – on kursseja, testejä, tietoartikkeleja, videoita ja podcasteja. Monimutkaisempiin tilanteisiin tarjolla on myös keskusteluapua vaikkapa kahden kesken ammattilaisen kanssa tai vertaisryhmässä.

Palvelun on löytänyt jo puoli miljoonaa käyttäjää, vaikka se on ollut avoinna kehitysversiona vasta vuoden verran. Tarvetta siis selvästi on. Eniten tukea ja tietoa tunnutaan kaipaavan lasten kasvatuksesta, vauvan hoidosta, parisuhteen kriiseistä ja seksuaalisuudesta. Myös kahdenkeskiset ajanvarauksella ja päivystyksenä toimivat chatit asiantuntijan kanssa vanhemmuuteen ja parisuhteeseen liittyvissä huolissa ovat suosittuja.

Järjestöillä tärkeä rooli ongelmien ehkäisyssä

Järjestöillä on pitkät perinteet erilaisista konkreettisista, matalan kynnyksen auttamisen muodoista ja siten syvä tuntemus ihmisten arjesta.

– Autamme ihmisiä löytämään erilaisiin pulmatilanteisiin tietoa ja tukea mahdollisimman varhain, etteivät asiat pääsisi monimutkaistumaan. Tuemme perheiden, lasten ja nuorten omia voimavaroja ja parhaimmilllaan voimme ehkäistä tai vähentää sote-palvelujen tarvetta, kertoo projektipäällikkö Juulia Ukkonen-Wallmeroth Väestöliitosta.

– Järjestöjen apuun luotetaan ja kokemuksemme on, että kynnys ottaa asioita puheeksi ei ole niin suuri, kuin asioidessa viranomaisten kanssa. Luottamusta vahvistaa myös ihmisten tilanteiden ymmärrys, sillä järjestöt käyttävät palvelujensa suunnittelussa ja toteutuksessa myös kokemusasiantuntijoita ja auttamistyöhön perehdytettyjä vertaisohjaajia, Juulia Ukkonen-Wallmeroth sanoo.

Matalan kynnyksen apu helpommin löydettäväksi ja kaikkiien hyödynnettäväksi

Järjestöjen palvelut ovat apua tarvitsevan näkökulmasta olleet hajallaan ja vaikeasti löydettävissä. Uusi, yhteinen palvelualusta kokoaa järjestöjen maksuttomia palveluja yhteen osoitteeseen.

– Alustan rakentaminen ja järjestöverkoston kokoaminen on ollut Väestöliitolle iso urakka. Nyt voimme kuitenkin tarjota monelle pienemmällekin järjestölle mahdollisuuden laajentaa niiden toimintaa ja tavoittaa suuremman joukon ihmisiä viemällä auttamistyötä myös verkkoon, sanoo Väestöliiton toimitusjohtaja Eija Koivuranta.

– On merkittävää, että järjestöjen voimavarat sadaan laajasti eri väestöryhmien käyttöön. Järjestöjen toiminta tulee nähdä sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa tärkeänä osana paikallista, alueellista ja kansallista terveyden ja hyvinvoinnin edistämistyötä, Koivuranta toteaa.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Juulia Ukkonen-Wallmeroth, Väestöliitto ry p. 040 1801123

toimitusjohtaja Eija Koivuranta, Väestöliitto ry, p. 0505741775